Storemyrknuten - nye Birkenes (31.10.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Storemyrknuten (531m) 31.10.2019
Visits of other PBEs Storemyrknuten P-lomme (320m) 31.10.2019

Dagens turmål var den nye kommunetoppen i Birkenes kommune, Storemyrknuten. Fra Engesland kjørte vi fv 3766 til Storemyrknuten P-plass der vi parkerte bilen. Stistart mot Storemyrknuten er skiltet på andre side av vegen. Skogsbilvei i starten, hold til høyre i første kryss. Passerte etterhvert en sti som gikk opp til høyre skiltet med ett annet turmål. Lettgått terreng der skogsbilveien etterhvert ble til en sti men den var godt merket og stort sett lett å følge. Myrene var ikke helt frosset, så måtte passe litt på for ikke å bli våt. Da vi nærmet oss toppen mistet jeg stien og vi bushet siste biten til toppen. Brukte 1 time og 20 min i rolig tempo. Skilt, postkasse og varde på toppen. En liten matpause her før vi gikk innom alle andre varder som lå i nærheten. Ned igjen fulgte vi stien fra toppen, men greide å gå forbi stien ned til parkeringen så kom ned ved husene på Røyland og fulgte grusveien der de siste 100 meterene ned til parkeringsplassen. Brukte totalt 2 timer og 45 minutt på turen. Mor og Asbjørn var med.

Stistart
Høstfarger
Storemyr med utsikt mot Storemyrknuten
Skilt og postkasse på toppen