Grøtåsen - Djupåa, Kalstadvegen (29.10.2019)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Bakliveikryss (425m)
Endpoint Nygaard (435m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Grøtåshaugen (980m) 29.10.2019 13:42
Visits of other PBEs Bomvei til Grøtåsen (430m) 29.10.2019 12:21
Grøtåsen parkering (830m) 29.10.2019 13:17
Djupåa, enden av Kalstadvegen (614m) 29.10.2019 15:49
Margrethe skulle en tur på butikken, og hun kjørte meg da til Grøtåsbommen, så jeg kunne gå tur derfra. Gikk gjennom første tverrsvingen i Grøtåsveien, og litt oppover til en liten lunningsplass, der Korketrekkerråket til Grøtåsen tar av.Fint råk, men litt vanskelig å finne rett ned for der selve Korketrekkeren starter men greit å vite at en ikke skal over bekken der. Oppe på Grøtåsen gikk jeg over seterlykkja til Systugun Berg, og opp på Grøtåshaugen. Hadde tenkt å gå til Hindalssjøen, men råket her var vanskelig å følge på grunn av den lille snøen. Gikk isteden det gamle Skjelbreidsråket over Sjåheim, og ned til Husom. Så etter Hustufter der jeg tror Sjåheim lå uten å se noe. Før jeg kom ned til Husom, tok jeg inn den gamle Kalstadvegen til endes helt inne ved Djupåa. Opprettet peakbookelement her so turmål, men blir nok neppe mange som går inn her. Men flott er det innover i denne fredede bekkekløfta. Sommerstid er det og et rikt og sjelden planteliv her. Kalstadvegen er idag bare stort sett et råk, med en del vindfall som må forseres, og dessuten har det gått noen småras enkelte steder.Tilbake på Skjelbreidsråket, som også tidligere flere steder var vanskelig å følge, var herfra stort sett ødelagt av tømmerdrift, men stort sett lett å gå på kanten mot Djupådalen. Fra Husom gikk jeg vegen hjem. En fin og interessant tur. Skal forsøke å få noen (turløypekomiteen i Gausdal) til å rydde Skjelbreidsråket, som var veldig mye brukt i tidligere tider, da rudsbygdenes seterråk til Skjelbreida gikk her.
Startet turen ved Grøtåsbommen
Utsikt mot Djupådalen, med setrenetil Skår, Kirkerud og Vold
Fra Kalstadvegen
Djupåa, i enden av Kalstadvegen
Fra Dahl, tror dette ble brukt til likhus