Hyllfjellet (Flatanger 10/68) (27.10.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Grustak like før Uransvatnet (85m)
Ascents Hyllfjellet (225m) 27.10.2019

Tur nr 2
Etter bestigningen av Nonshaugen fortsatte jeg etter vei nr 6306 forbi Jøssund og opp mot Hestdalsvatnet. Innafor her ligger peakbooktoppen Sørmarkfjellet. Men her er det full anleggsvirksomhet da det skal bygges 31 vindturbiner her. Infoplakater var malt over. Jeg tar ikke sjansen på å gå inn her nå da det er sprenging av fjell, og man kan jo også forveksles med en aksjonist. Det kan medføre høye bøter. Men når alt er ferdigbygd blir det lett å komme seg til toppen på veiene som bygges oppover fjellsida. Jeg kjørte videre og ved Bøle tok jeg inn på vei nr 6304 som går til Småværet. Jeg parkerte i ei grusgruve like før Uranvatnet. Opp til toppen av Hyllfjellet som er et kystfjell med meget vakker natur og lite vegetasjon. Her er det merket til topps med jernstenger. Årsaken er at det står ei mobilmast litt bortenfor toppen.

Ved Hestdalsvatnet var det satt opp en infoplakat om Sørmarkfjellet Vindpark
Utsikt mot Bølefjorden
Uransvatnet rett nedenfor Hyllfjellet (N)
Hyllfjellet i sikte
Den steinete toppen av Hyllfjellet med ei mobilmast bak
Jeg parkerte i grusgruva ved denne gamle lastebilen, som tross alderen hadde justerbart ratt.