Krånipa, Raudnipa og Hananipa (27.10.2019)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Øvre Skulstad
Ascents Krånipa NV (703m) 27.10.2019 08:40
Krånipa (706m) 27.10.2019 08:45
Raudfjell (671m) 27.10.2019 09:14
Trollabotshaugen (678m) 27.10.2019 10:14
Raudnipa (711m) 27.10.2019 10:38
Hananipa (718m) 27.10.2019 11:51

Jeg startet fra P-plassen ved Øvre Skulstad kl. 08. Været så ut til å bli veldig bra, som meldt. Jeg fulgte grusveien opp til demningen og fortsatte deretter på traktorvei omtrent til enden av Skulstadvatnet. Her tok jeg av på et tråkk oppover lia og kom ganske raskt opp på ryggen opp mot Krånipa. Etter hvert ble det snødekke. Store deler av turen i dag gikk på snø, kanskje 10-20 cm dyp. Det gikk stort sett greit med løpesko, selv om det var litt kjølig. Greit til topps på Krånipa og fin utsikt fra toppen. Østover mot Raudfjell var det først bratt, men jeg fant en sti på skrå ned lia. Her lettet tre ryper. Slak stigning opp til Raudfjell. Demningen i vestenden av Holmavatnet var nå synlig, men dalsida var bratt. Jeg prøvde først et sted det var for bratt, men litt bortenfor gikk det greit, selv om det var bratt. Så lenge underlaget under snøen ikke var svaberg, gikk det greit.

Fra demningen var det sti forbi ei hytte og videre langs vannet. Deretter fulgte jeg en bekkedal nordover, langs kommunegrensen, opp til Trollabotshaugen. Raudnipa var ikke så langt unna, men det var ganske så kupert terreng. Først bratt ned før det bar oppover igjen. Fra det høyeste punktet kunne jeg studere Raudnipa. Jeg tok sikte på å bestige toppen fra nordvest. Først gikk jeg bratt ned, før jeg rundet vannet i bunnen på nordsiden. Her var det fint å være. Helt stille, ikke et vindpust, relativt varmt i sola, litt is på vannet. Det var artig å finne veien i for min del ukjent terreng. Det var et lite opptak litt før toppen. Det er lett når det er tørt. Med snø og glatte forhold måtte jeg klatre litt, men det gikk greit. Videre lett til topps. Fin utsikt her også.

På kartet var det merket sti videre til Hananipa. Det gikk stort sett greit å følge stien selv om det var snø. Et stykke før Vindskaret var det igjen snøfritt, så det var herlig å løpe litt etter å ha trasket i snø et par timer. Jeg bommet litt på stien oppover ryggen mot Hananipa, men kom inn på stien etter hvert. Like før toppen fant jeg ingen sti, så da gikk jeg bratt oppover mot toppen. Nydelig utsikt fra Hananipa også. På toppen møtte jeg et par personer, de første jeg hadde sett på hele turen. Ganske snart ble det slutt på snøen, så da var det bare å jogge nedover stien til Øvre Skulstad. Det var en del folk på tur til Hananipa.

Skulstadvatnet. Hananipa i bakgrunnen.
Soloppgang på Trengereidhotten.
Fra ryggen opp til Krånipa. Skulstadvatnet nedenfor. Hananipa bak til høyre.
Fra trigpunktet nordvest for Krånipa. Holmavatnet til høyre. Raudnipa til venstre for midten.
Fra trigpunktet nordvest for Krånipa. Hananipa i midten, med Bruviknipa bakenfor.
Fra Krånipa mot Samnangerfjorden. Gullfjellet til høyre.
Fra Raudfjell. Krånipa til venstre. Skulstadvatnet til høyre.
Fra Raudfjell. Demningen i vestenden av Holmavatnet ligger ca. 130 meter lavere. Trollabotshaugen og Raudnipa til høyre.
Fra Raudfjell mot Samnangerfjorden. Gullfjellet til høyre.
Fra Trollabotshaugen mot Gullfjellet.
Fra Trollabotshaugen. Hananipa til venstre. Bruviksnipa til høyre.
Et navnløst vann vest for Raudnipa. Stille og fredelig her inne.
Fra Raudnipa mot Vaksdal.
Fra Hananipa mot Bruviknipa.