Bandåsen - Finnøy, 311/404 (26.10.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Bandåsen (513m) 26.10.2019
Visits of other PBEs Seltveit P-lomme (240m) 26.10.2019

Vi tok ferga fra Stavanger til Tau og kjørte til Hjelmeland der vi tok ferga over til Ombo. Kjørte så FV 4960 til Vatland der vi tok av mot Seltveit. Seltveit parkeringsplass lå inne på peakbook allerede og vi kjørte først innover mot denne, men da vi kom til siste bakken opp til husene der tok vi ikke sjansen på å kjøre opp med bilen vår da veien var ganske utvasket og det fristet heller ikke så mye å parkere inn på tunet der i tilfelle det skulle komme folk, så vi kjørte litt tilbake og parkerte i krysset der det var en parkeringslomme Seltveit P-lomme. Kom ei skikkelig regnbyge da vi parkerte så vi ventet i bilen til den gav seg. Gikk så tilbake mot husene og over jordene der merket sti starter. Fulgte først en gammel kjerrevei langs jordet og oppover. Holdt til høyre i første kryss og gikk gjennom grinda så til venstre ikke lenge etterpå inn på sti. Stien snodde seg oppover skogen og vi fikk unna noen høydemetre. Siste biten kom vi over tregrensa og fikk god utsikt. Stor varde på toppen men litt sur vind og noen bygeskyer som var på vei innover samt at det ikke var lenge til mørket kom, så det ble ikke lang pause på toppen før vi gikk samme vei tilbake. Brukte en time til toppen i rolig tempo og totalt inkludert pauser litt over to timer på turen. Linda var med. Pga fergetidene kjørte vi en annen rute tilbake til Stavanger som kanskje er raskere. Vi tok ferga fra vestsiden av Ombo, Eidssund, til Judaberg på Finnøy og kjørte derfra til Stavanger.

Her startet turen til Bandåsen
Husene ved Seltvet og Bandåsen
Fin utsikt fra toppen og stor fin varde