Heiahornet - Strand, 310/404 (25.10.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Heiahornet (775m) 25.10.2019
Heiahornet vest (774m) 25.10.2019
Visits of other PBEs Liarvatnet parkering (302m) 25.10.2019

Jeg skulle på jobbtur til Stavanger så da måtte jeg utnytte muligheten til å få noen nye kommunetopper i Rogaland. Fikk låne bil av Linda som kom å hentet meg på flyplassen, jeg satte henne av hjemme og kjørte til fergeleiet Lauvika - Oanes. Fra Oanes kjørte jeg RV 13 videre mot Jørpeland. Da jeg kom til Jørpeland tok jeg av fra hovedveien i en rundkjøring der jeg er ganske sikker på at var skiltet mot Furuneset, FV 4644. Fulgte denne veien til endes der Liarvatnet parkering er. Gikk veien over demninga og fulgte så skilt mot Heiahornet langs lysløypa over jordene og på grusvei som ble til sti. Flere "parallelle" veier her som en kan gå, så ble litt forskjell på ruta til og fra her nede. Stien er godt skiltet i stikryss. Det blir etterhvert endel stigning oppover skogen før man kommer opp på høgfjellet og det flater litt ut. Her kom også tåka, snøen og vinden for fullt. Måtte kle på meg varmere klær før siste stigninga opp til Heiahornet. Her var det glatte svaberg dekket av snø og is, så måtte gå forsiktig. Skyene kom og gikk litt så fikk ett lite glimt av den fine utsikten fra den store varden ved Heiahornet vest, fortsatte det lille stykket bort mot kommunetoppen som var markert med en liten varde. Ble kort opphold på toppen da det var surt og kaldt og jeg ville komme lengst mulig ned før mørket kom. Gikk samme vei tilbake og måtte frem med hodelykta siste biten ned. Gikk litt saktere i skumringa for det var litt sleipt og glatt på stien så måtte være forsiktig. Brukte ca 1 time og 15 min til toppen og 2,5 timer totalt på turen.

Heiahornet til venstre
Godt merket i alle kryss
Tåka kom
Utsikt fra Heiahornet vest der den store varden er