Reskjemnipa (21.10.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Reskjemvannet Parkering (309m)
Endpoint Reskjemvannet Parkering (313m)
Characteristic Jogging
Ascents Reskjemnipen (717m) 21.10.2019 17:09
Visits of other PBEs Reskjem parkering (319m) 21.10.2019 16:28
Reskjemfossen (300m) 21.10.2019 16:28

Ettermiddagsjogg til Reskjemnipa

Lang dag på skolen, så var det på tide med en joggetur. Valget falt på Reskjemnipa, som jeg har sikla på i lengre tid. Kjørte til Reskjem parkering og fulgte veien innover mot Reskjemvannet. Veien går ca 100 høydemeter ned her, langs hyttefelt og Reskjemvannet. Videre oppover er stien godt merket og godt variert av bratt og flatt lende, spesielt den første halvdelen. Stort sett skogsbunn men også enkelte innslag av fin grov stein og svaberg. Ca midtveis møter man på en myr, som kan, med litt flaks, krysses tørrskodd.Jeg var derimot ikke så heldig, i og med at skogen er full av vann for tiden etter 2 ukers regn og yr. Dagen i dag var tåka tett nede fra ca 300m og oppover. Kjørte 4x4 oppover med 4 minutters drag og 2 minutters rask gange mellom slagene.

Den siste halvparten av turen opp blir mer og mer dominert av svaberg og stein. Fin tilrettelagt sti, selv om mine joggesko slet med å få feste på absolutt alt, håpløse sko.
På toppen var tåka noe lettere og 1000metertoppene rundt Gavlesjå viste seg så vidt. Flott skue, men iskald høsttrekk gjorde toppen lite velkommen. Tok noen bilder og løp rolig ned. Vurderte å løpe videre innover men under dagens forhold og bekledning var dette ikke aktuelt, eller ei motiverende. Det får spares, for dette blir ikke siste besøk.

Turen kan anbefales, eller fortsette mot Gavlesjå fremfor Reskjemnipa. Et flott området med rik blandingsskog, varierende underlag, og meget gode stier og tilretteleggelse.
Rett ved Reskjemvannet er det en flott foss, som i seg selv kan være et turmål.