Mørkdalstuva - høyest på Hitra (20.10.2019)  6

Written by Stigun GSM

Start point Mørkdalstuva parkering fra sør (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Mørkdalstuva (345m) 20.10.2019 12:50
Visits of other PBEs Mørkdalstuva, parkering fra sør (25m) 20.10.2019 12:51
Etter besøk til Besselvassheia på Frøya tok jeg sikte på høyeste punkt på "storebror" Hitra innenfor Frøya. Det var et godt stykke å kjøre sørvestover langs innerkysten av Hitra for jeg kunne parkere ved Mørdalstuva parkering Sør. Brede spor etter ATW på kjerreveien som førte nordover mot Mørdalstuva. Disse var opptinte i solen, og da jeg både sank litt nedi og underlaget var noe sleip var det ikke direkte lettgått innover. Været var helt uovertruffet, den nordøstlige vinden som kjentes godt ute på Frøya tidligere på dagen hadde spaknet betydelig og det var ganske så behangeliog temperatur, ja direkte varmt da jeg kom så langt at jeg begynte å stige oppover sørøstflanken til Mørkdalstuva. Tung i kroppen; muligvis litt i væskeunderskudd og det gikk temmelig tregt oppover mot Hitras høyeste punkt
Slik var "transportetappen" inn til foten av Mørkdalstuva, som ses midt i bildet

Fantastisk utsikt fra denne frittliggende toppen langt ute på kysten, og særlig i det fantastiske høstværet kom utsikten virkelig til sin rett. Måtte virkelig bruke tid opp på toppen og suge inn alle inntrykk. Det var nesten ikke vind, og såvidt vindmøllerotorene litt lenger nordøst på øya beveget seg.
Smøla i sørvest - flat som en pannekake..
Sør-sørvesthorisont
Norskehavet - Island/Grønland neste...
Alpine nordmørske tinder i det fjerne

Ned igjen en litt tydeligere sti enn jeg hadde gått opp, tilbake i de samme feite sleipe ATW-sporene med en sol som sakte men sikkert dalte i sørvest.
Soleglad-en nydelig høstdag er snart historie..

Turen tok såpass tid at et temmelig urealistisk håp om en 3. K-topp denne flotte dagen forlengst hadde svunnet hen i kjøreavstand og sugende ATW-spor..
Men hva gjør vel det etter en slik dag, som kvalifiserer til terningkast seks selv med sakteroterende hvite fremmedelementer i deler av synsranden..