Torsæterkampen - Høyest i Østre Toten (20.10.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Torsætra (490m)
Ascents Torsæterkampen (840m) 20.10.2019 16:27
Visits of other PBEs Torsætra parkering (501m) 20.10.2019 14:05
Torsætra (500m) 20.10.2019 14:06

Jeg og Natasha var hjemme hos familien hennes på Espa denne helgen. Kommunetoppene i nærområdet er som regel små og enkle og jeg forsøker å utnytte tiden til å sanke dem når jeg er hos henne. Vi bestemte oss denne dagen for å ta turen til Torsæterkampen, som både er Østre Totens tak og Jørns lokale kjæreste.

Kjørte opp til Torsætra, hvor vi kunne parkere gratis, da dette var utenfor vintersesong. Veldig koselig sted. Kan se for meg at dette er en plass med supre langrennsmuligheter på vinteren. Vi fulgte anleggsveien i starten og deretter den blåmerkede Totenåsstien.

Været denne dagen var skikkelig surt. Vind og sludd lengst nede og tåke og snø i høyden. Presterte å følge stien et lite stykke videre mot Rausteinshytta i stedet for å ta av mot toppen i stikrysset like ved Hjemmefronthytta. Oppdaget dette etter bare noen hundre meter, så det var bare å snu og velge rett sti. Norsk flagg i et tre og stor mast på toppen av Torsæterkampen.

Ventet at Jørn skulle komme ut av buskene når som helst. Tok noen bilder her oppe før vi returnerte samme rute til bilen. Angrer litt på at jeg ikke tok turen innom Hjemmefronthytta når vi var i området. Alltid gull med litt krigshistorie. Får ta det igjen dersom jeg befinner meg i langrennsløypene i dette området en vinter. Takk for turen, Natasha!

Kart

Min plass! ;)

Written by Atomsilda 20.10.2019 18:45

Der har du funnet Østre Totens høyeste ja!! Selv har jeg vært der nesten 180 ganger! Ikke så mange turer fra Torsetra, men mange nok. Litt lurvete sti med mye stein opp der. Har løpt/gått hardt opp der noen ganger og det er skummelt nedover. Ingen høydare når det gjelder utsikt akkurat, men et par utsiktpunkter er det nå rett før toppen.

Sv: Min plass! ;)

Written by Fjellsamleren 21.10.2019 08:58

Hadde jo vært ganske artig å møttes på toppen, Jørn. Tenkte undervegs at det var en sannsynlighet at du var i området. Stien var veldig fin fra Torsætra. Flott tur dette altså. Neste gang jeg kommer, blir nok med ski. Skal gi deg en lyd.