Kommunetopptur i havørnas rike (20.10.2019)

Written by Stigun GSM

Ascents Besselvassheia (76m) 20.10.2019 10:32
Kjørte før kl 0800 fra Fannrem hvor jeg hadde hatt base de 2 siste dagene, med sikte på bestigning av k-topper på Frøya og Hitra. Ble litt betenkt da jeg så hvor langt det var ut til Frøya; men bare litt..Det tegnet til å bli en strålende dag værmessig sett. Ikke så veldig langt igjen å kjøre da jeg "dukket" opp i nordvestlige ende av Frøyatunnelen; en 5,5 km lang undersjøisk tunnel mellom Hitra og Frøya, og parkerte ved liten grusvei ved Øverskardsvågen. Meget lettgått grusvei i nordøstlig retning det første stykket til jeg kom til et stort frodig gressområde, som så ut til å ligge på en skjellsandforekomst(kanskje spennende flora her på sommerstid..?). Videre bra merket sti med planker lagt ut over våte partier, en god del opp og ned, og, syntes jeg; et lengre stykke å gå i terrenget til Besselvassheia enn jeg hadde trodd. Terrenget var lynghei, men med innslag av fjellplanter som dvergbjørk og rypebær, et fenomen som blir mer og mer vanlig jo lenger nord man kommer på norskekysten(altså at fjellplanter går ned bokstavelig talt i fjæresteinene)
Klokkelyngen fortsatt i blomst her ute ved Norskehavet terskel!
Rypebær

Både på turen frem til Besselvassheia og tilbake, hadde jeg sett flere havørn sveve på brisen som kom fra nordøstlig retning, muligvis et par med 2 unger. Forsøkte å få brukbare "shots", men med en gang man stanset og rettet kameraet mot dem, var det som om de drev unna..Flott naturopplevelse var det uansett!
To av fire havørner(det er lettere å fotografere planter...)

Fri og vid utsikt både over Hitra og fjellene innenfor.
Utsikt sørlig retning

Etter flere foto-stopp videre mot Hitra og Mørkdalstuva.