Omnfjellvarden - Orkdal kommune (19.10.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Langlidalen P-plass (391m)
Endpoint Langlidalen P-plass (391m)
Ascents Omnfjellvarden (846m) 19.10.2019 14:35
Visits of other PBEs Langlidalen parkeringsplass (397m) 19.10.2019 13:06
Steinbrothytta (600m) 19.10.2019 13:51
Etter tur til Hestgrovheia kjørte jeg til Langlidalen parkering; en stor P-plass med skilting mot Omnfjellet. Satte avgårde i brukbart tempo, ville prøve enda en K-topp før det ble mørkt, og satset derfor på relativt rask tur til Omnfjellsvarden. Bløtt i terrenget i starten, heldigvis var det lagt ut atskillige planker og treflak som gjorde framdriften atskillig lettere. Heldigvis ikke nysnø av betydning, heller ikke i retning toppen. Skiftende skydekke med sol innimellom,; slett ikke verst altså. Stien førte et godt stykke vel mye til venstre i forhold til retningen mot Omnfjellvarden helt til jeg ankom Steinbrothytta; her svingte stien i vesentlig mer "korrekt" retning. Da jeg nærmet meg Omnfjellet vek jeg av fra stien til høyre opp lettgåtte sva og rygger rett vestover mot Omnfjellsvarden og omgikk dermed Omnfjelletsom egentlig er en liten "omvei" både ift distanse og høydemeter. Akkurat idet jeg nådde toppen nådde jeg igjen noen rypejegere, som kunne konstatere at min "jakt" denne dagen hadde vært dobbelt så innbringende som deres; kun en rype hadde de skutt.
"Twin cairns" på Omnfjellvarden; høyest i Orkdal kommune

Etter hyggelig prat, der jeg bl.a. kunne fortelle om rype-"bonanza" på Ruten dagen før, skiltes våre veier, og vi ønsket hverandre lykke til med hvert vårt. Ned igjen samme vei, bl.a. gjennom skiferområdet over og rundt Steinbrothytta.
Skifer!

Vel nede ved bilen så jeg at jeg kunne rekke tur til Elgshøgda i Skaun før mørket seg på, og som sagt så gjort..