Hestgrovheia - Agdenes kommune (19.10.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Herdalsvegen parkering (295m)
Endpoint Samme (295m)
Ascents Hestgrovheia (656m) 19.10.2019 11:02
Visits of other PBEs Herdalsveien Parkering (300m) 19.10.2019 09:51
Våknet til lavt skydekke med tåke og yr og 2 plussgrader i Orkdal denne lørdagen, klart mer "labert" vær enn meldt på Yr. Bange anelser ift nysnø ganske langt nedover fjellsidene, og kjørte derfor nordvestover med sikte på bestigning av Hestgrovheia i Agdenes, håpet på mildere forhold her. Og ved kjøring nordvestover til Lensvika slo forhåpningene til; nedbøren ga seg og det var klare tendenser til oppsprekking av skydekket! Etter cash betaling av bompenger kjøring på den ganske bra grusete Herdalsveien, et bra stykke å gjøre til parkeringen ved start på kjerrevei som i starten gikk i store slyng oppover/vestover. Skiftene skydekke med sol som kom og gikk, og frisk nordlig opptil liten kuling. Etterhvert gikk kjerreveien over til godt merket tydelig sti, og snart fikk jeg se selve Hestgrovheia for første gang
Hestgrovheia

Flott varde, og et skilt som forkynte at toppen fra gammelt av hadde vært med i leidangen, det gamle vardebrenningsnettverket for varsling av krig og ufred.
Utsikt vest-nordvest, bl.a Ørland

Litt skyer her og der, likevel godt inntrykk av en storveis utsikt. Alene på tur med såpass tidlig start, traff to damer på vei opp da jeg var på vei ned. Videre til Omnfjellvarden i Orkdal, med håp om oppklarning også i midtre strøk utover dagen!