Akershus øst (08.04.2012)

Sommerfjøstoppen (393m) 08.04.2012
Vardåsen i Enebakk (374m) 08.04.2012

Røysekollen sørvest

Dagens første tur gikk til kommunetoppen i Fet. Jeg parkerte ved brua ved Midtskog på et sted med infoskilt. Det var vegarbeide på brua så det var litt kronglete kjøring her. Jeg syklet inn Bjørndalen helt til jeg fant en traktorveg til høyre som var merket med blåe bånd. Vegen var i våroppløsning og veldig tung å sykle på. Jeg fulgte disse båndene helt til toppen. Store del av vegen gikk i hogsfelt. Det er noen store svinger i terrenget med den greieste måten å komme opp. Det siste stykket opp var bratt. En liten fin skogstopp i et ulent terreng.

Sommerfjøstoppen

Her parkerte jeg ved bommen og gikk opp vegen og deretter videre over ei myr og så litt opp i furuskogen. Stang i bolten på toppen.

Vardåsen

Denne turen ble utsatt til dagen etter og da kom regn og snø. Jeg parkerte ved kraftledningen på veg inn til Veng gård. Gikk skogsbilvegen innover som var brukt som skiløype om vinteren. Fulgte løypa mot Kolabotn. Fortsatte på dårlig traktorveg opp mot toppen. Jeg gikk så langt at det var bare 100 m i luftlinje til toppen, men siden det var snø i terrenget og snø på trea ble det en våt fornøyelse å krabbe opp lia. For her var det bratt og tett skog. Jeg holdt til høyre og kom inn på en sti som førte meg helt til toppen til en rasteplass. Vått og kaldt og snø så ingen stopp. Fulgte stien ned igjen til traktorvegen. Da så jeg at det var hengt en liten rød plastikk bånd der stien gikk inn, men den hadde ikke jeg sett.
Så var det bare å traske ned igjen i snøen tilbake til bilen.