Nesfjell og Gunhildrudknatten (16.10.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Sør-vestenden av Råtevann (330m)
Endpoint Sør-vestenden av Råtevann (323m)
Ascents Nesfjell (599m) 16.10.2019 12:41
Gunhildrudknatten (567m) 16.10.2019 14:25

Tur i skikkelig høstvær

Rask tur i området vest for Eikeren. Manglet Nesfjellet og Gunhildrudknatten så fint med en tur i ukjent terreng.

Parkerte bilen i sør-vestenden av Råtevann, greit å stå på siden av veien her. Satt kompasset på kurs og gikk all in på kompasskurs inn i tåkegrøten. Sleipt og vått, ikke overraskende, med tanke på så mye regn som har kommet ned de siste dagene. Fulgte kanten av et hoggsfelt oppover. Ingen vei å anbefale, men så en hare som løp foran meg i løypa.
Videre opp til Nesfjellet bærer ferden preg av tett granskog, gjennomvåte myrer og lite menneskelig aktivitet. Så ikke snurten av en eneste sti, så her kan man antageligvis være alene om man ønsker det. På ca 500 meters høyde skiftes den tette granskogen ut med mer åpen furuskog, i tråd med mer berggrunn som underlag. På toppen dominerer den store toppvarden og ikke minst en flott benk som er satt ut her.
Ble ikke lenge på toppen, men satt raskt kompasset i kurs mot Gunhildrudknatten.

Ned mot øst var det til tider enkelte bratte partier, men helt greit å gå med en hyppig veksling av berggrunn, myr og tett lyng. Lengre ned mot traktorveien tetner skogen på ny til.
Traktorveien her nede var solid og fin å følge. Fint område egentlig.
Tok av traktorveien inn på en mye dårligere sti. Fulgte denne et stykke, før det viste seg at jeg hadde mista den. Gikk herfra rett på kurs mot nord, og var på toppen etter ca 10 minutter. Gunhildrudknatten vil jeg tro har en flott utsikt over Eikeren, men jeg så ikke en meter i den tjukke tåka. Toppvarden her var like massiv som på Nesfjell, må nesten ha plukka alt av løs stein i en kilometer radius.

Ned herfra gikk det tydelig sti mot Vest, dels Sør-vest. Fulgte denne et stykke, før jeg så tok sjansen på å forlate denne. Ankom et nytt hoggsfelt og fulgte dette rundt for å unngå høydemetrene. Her dukket en traktorvei opp, som videre gikk til stien som er merket av på kartet. Fin å følge, inntil man ankommer en seter nede mot Råtevann. I følge kartet skulle traktorveien fortsette langs veien. Varianten jeg fulgte, begynte å stige oppover lia, og gjorde meg litt i tvil på om jeg skulle forlate denne og komme meg nedover. Den begynte heldigvis å stupe ut mot Råtevann etter hvert, og herfra var det grusvei tilbake til bilen. En flott tur i finvær vil jeg tro, med flott utsikt utover. Dagen i dag var derimot grå, kald og lite trivelig.