Vasstveitåsan - Tinn i Telemark (14.10.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Hovin skule (412m)
Endpoint Hovin skule (412m)
Ascents Vasstveitåsan (663m) 14.10.2019 17:57
Visits of other PBEs Hovin skule p-plass (412m) 14.10.2019 17:07

Jeg kjørte kun 4 kilometer sørover fra parkeringen på den første turen til utgangspunktet for denne turen her. Nå satte jeg igjen bilen på parkeringsplassen til Hovin skule. Ved siden av skolen var det også en liten lokalbutikk og pumper for bensin og diesel.

Vasstveitåsan (663) sett fra nord, fra fylkesveien ved Bakka.

Like ved Hovin skule starter en kjerrevei som går hele veien opp mot toppen av Vasstveitåsan (663). Veien passerer kun 60-70 meter vest for toppunktet. Så her er det lite vandring i terrenget. Kjerreveien er noen steder litt gjengrodd, men andre plasser er den veldig fin å følge. På det fineste var det en allé med tett løvskog på sidene.

Kjerreveien jeg fulgte mot toppen av Vasstveitåsan (663). Her fra den nedre halvdelen.

Ganske tidlig på vei oppover, på omlag 450 meters høyde delte kjerreveien seg. Her holdt jeg på å gå feil, for rett frem gikk det også en vei som følger det flatet partiet mot nordvest. Denne kjerreveien er ikke inntegnet på kartet. Riktig vei skrådde oppover til venstre, og var temmelig gjengrodd akkurat her. Så derfor noe vanskelig å se i farta. Litt bushing her altså, men det bedret seg litt lengre oppe.

Mot slutten var kjerreveien mer gjengrodd igjen. Like før jeg nådde veiens ende skrådde jeg opp i skogen mot toppen. En liten bratt kneik helt til slutt før toppunktet ble nådd.

Høyeste punkt på Vasstveitåsan (663) er nok steinen som sekken min ligger på.

Vasstveitåsan har et toppunkt til som også er rundt 663 moh. Dette befinner seg drøyt 100 meter mot sørøst. Jeg ruslet selvfølgelig også bortom dette punktet.

Det jevnhøye toppunktet på Vasstveitåsan (663), drøyt 100 meter sørøst for det som nå er høyeste punkt. Denne høyden er også rundt 663 moh.

På returen gikk jeg ned til kjerreveien igjen, og fulgte den tilbake til bilen. Helt på slutten tok jeg en snarvei og gikk direkte ned mot parkeringen ved Hovin skule.