Fuglafjellet (25.08.2019)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Aktiven skiheis (370m)
Endpoint Samme (370m)
Ascents Fuglafjellet (1,334m) 25.08.2019
Visits of other PBEs Steinskvanndalen bom (400m) 25.08.2019

Fuglafjellet

Parkerte ved skianlegget og satte meg på sykkelsetet. Måtte trille sykkelen opp de bratteste bakkene, men sparte mye tid og krefter på veien innover i Steinskvanndalen. La fra meg sykkelen i enden av veien og fulgte stien opp Skukkane. Øverst burde jeg tatt til høyre (øst), men valgte å følge vardene for å se hvor de ledet. Men da de fortsatte på vestsiden av Store Skukkatjørn, tok jeg av mot nordøst, og fant stien som kommer fra Gråurskaret. Herfra var det greit å følge stien til topps. Dessverre kom jeg inn i skydekket på rundt 1230 moh og det var ingen utsikt fra toppen. Det var meldt bedre vær, men jeg kunne ikke sitte her oppe å vente på det, så gikk ned igjen til 1250 moh og tok meg lunsj.

Passerer bommen til Steinskvanndalen.
Satte fra meg sykkelen øverst i dalen.
Utsikt ned Steinskvanndalen fra nedre del av Skukkane (800 moh).
Toppen av Fuglafjellet, 1334 moh. Godt jeg har vært på alle fjellene rundt, så jeg vet hvordan utsikten skulle ha vært.

Returen gikk jeg ned mot Kvitebekktjørna og fant en veldig grei rute ned til Skukkane. Etter 4,5 timer på tur, satte jeg meg på sykkelen og kunne kose meg de siste 5 km tilbake til bilen. Nå var været nydelig, og jeg møtte 30-40 andre som koste seg på søndagstur.
Gikk 12 km på beina og hadde 10 km på sykkel.

Sykkelturen ned dalen gikk i varmt og flott vær.
2 x 5 km på sykkel

Vardene langs Skukkatjørnane

Written by Runemb 13.10.2019 10:01

Hei, dette er en del av en varderekke som går fra sydenden av Myklavatnet til Gråurskardet. Bra du ikke fulgte den lenger. To småtopper igjen, så er Kvam i boks. Go for it!

Sv: Vardene langs Skukkatjørn

Written by GeirL 13.10.2019 22:01

Takk for info, Rune. Antok etter hvert at varderekken gikk mot Gråurskaret, men visste ikke hvor den kom fra. Får ta meg en biltur til Norheimsund/Øystese når jeg får tid i november og ta de to siste "knausene"... :-)