Skjækerhatten - Snåsa, 309/404 (12.10.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skjækerhatten (1,138m) 12.10.2019
Visits of other PBEs Setertjønnhytta p-plass (290m) 11.10.2019
Setertjønnhytta (455m) 12.10.2019
Norges geografiske midtpunkt (450m) 13.10.2019

Kom med fly til Værnes fredag ettermiddag og Signe kom å plukka meg opp. Satte kursen nordover mot Steinkjer og fulgte så skilt mot Ogndalen (rv 762) og norges geografiske midtpunkt. Fulgte denne veien helt til Setertjønnhytta p-plass ved østenden av Lustadvannet. Her er det stor parkeringsplass der en betaler parkeringsavgift med SMS, 60 kr for ett døgn, 100 kr for to døgn. Var mørkt allerde så vi måtte frem med hodelyktene før vi begynte å gå. God skilting på parkeringsplassen og i følge skiltet var det 10 km inn til hytta. Først ett lite stykke på grusvei siden gode klopper å gå på hele veien. Brukte 2 timer og 10 min inn til hytta og ifølge gpsen var det 9,2 km å gå. Siden vi hadde med oss hund (Dexa) kunne vi ikke ligge i hovedhytta, og innstallerte oss i hundebua. Her er det fire sengeplasser. Var allerede en jeger med to hunder der, men de gikk godt overens med Dexa når de først ble kjent.

Neste morgen var det tid for kommunetopptur. Vi begynte med å gå feil, vi fulgte kloppestien videre og trodde dette var stien som var tegnet inn på kartet som vi hadde tenkt å gå, men vi fant etterhvert ut at det var feil sti og gikk tilbake og lette litt etter stien som vi hadde tenkt å gå og som vi håpte det ville være en tilhørende bro, men vi fant ikke noe tegn til stien. Jegeren mente at det ville være vanskelig å krysse elva som går fra Skjelbreien og ned til Skjækervannet, men han hadde tipset oss om en bro mellom Åsvannet og Skjelbreien, så vi bestemte oss for å prøve den selv om det ble en omvei, og slippe vading. Myrene var nesten helt frosne og det er endel myrer å krysse så det passet veldig bra. Gikk til Sørvest enden av Skjelbreien der vi fant en sti som vi fulgte langs vannet til vi kom til broen. Deretter var det bare å finne en nogenlunde grei kurs mot Reinhorntjønna og unngå kratt. Vi vurderte å gå opp fra vest til Hattjønna, men var litt usikker på hvor glatt og bratt det var, lå snø og is i lia der, så vi bestemte oss for å ta en lengre vei og gå opp fra Fjellskjækra. Det lå snø og is i lia opp fra Fjellskjækra, så vi gikk ett stykke nordover før vi gikk opp mot ryggen for at det ikke skulle være for bratt og glatt. Det ble mer og mer snø jo høyere vi kom, og tåka kom og la seg rundt oss så det var ingen sikt. Vi fant en nogenlunde grei vei oppover, snøen var for det meste grei å finne feste i selv der det var litt bratt, men noen partier var isete. Kom oss opp til toppvarden der det ble en liten pause i tåka før vi gikk nogenlunde samme vei tilbake. Regn og tåke på hjemveien. Kom tilbake til Setertjønnhytta etter at mørket hadde seget på og overnattet enda en natt her. Brukte 5,5 timer til toppen og totalt nesten 11 timer på turen.

Neste morgen slo gpsen min seg helt vrang og fant ikke satelitter. Vi ruslet først en tur til norges geografiske midtpunkt som bare ligger noen hundre meter fra hytta før vi gikk tilbake til bilen. GPSen fant tilslutt satelitter, men da var vi på god vei nedover mot bilen. Var veldig glad for at det ikke var da vi gikk å rusla i tåka dagen før at gpsen slo seg vrang. Brukte 2 timer og 40 min inkludert turen til det geografiske midtpunkt.

Signe og Dexa var med

Mange bløte myrer å forsere. Skjækerhatten i det fjerne