Skotjernfjellet - kunne vært der ennå :0# (11.10.2019)  2

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Botntjern (408m)
Endpoint samme (419m)
Ascents Skotjernfjellet (651m) 11.10.2019 13:45

Uventet bomvei fra Harestua, skjønte ikke bæret av opplegget utifra diverse betalingsmåter, nye og gamle. Nok en uventet bom lengre inn, og fortsatt langt fra målet. GPS'n tålte ikke regn viste det seg, og tok repern halveis i turen, i en særdeles fuktig og trang dal. Alle stier, der de var mulig å oppdrive var enten steinete, gjørmete, bekk, myrete, gjengrodd eller klyvete. Det var nedfallstrær i rikt mon enkelte steder.
Legg på faren for å bli skutt av en overivrig elgjeger, (jeg gled nemlig godt inn i terrenget i min grønne jakke, og mine jordfargede bukser), pluss 5cm med våt snø, og vurder om det er denne turen som frister mest før du leser videre.

Fra Harestua stasjon med bil inn på bomvei betjent av overvåkningskamera og youpark.no. 50 kr (?) PLanen var å kjøre vestover langs Sæterbekken, til Råsjøen, og videre nordover fra Råsjøstua, inn Trasletjerndalen til østsiden av Råbjørn. Herfra er det ikke langt til Skotjernfjellet. Men, muligens pga. elgjakta var det nok en bom, lukket og låst ved Botnetjern, 1,5km øst for Råsjøen.
Heldigvis hadde jeg med sykkel, men 8-9 km til tenkt start i møkkavær fristet ikke. Isteden syklet jeg til Vestenden, noen hus ovenom Råsjøen, ca. 2,6 km fra bommen, og fulgte en særdeles våt, steinete, myrete, men blå-merket sti nordover opp Mattisdalen retning Skotjern. Noe før Skotjern brøt jeg av mot øst og en annen sti,i søt-vestlig retning, i nok en trang dal. Her var det vanskelig å finne stien til å begynne med. Men omsider fant jeg også her blå-merking. På høyeste punkt i denne dalen tar gps'n kvelden. Min forholdsvis nye Garmin 64 tålte ikke regn. Dette kan selvsagt være kritisk. Jeg måtte nå bruke telefonen, som jeg vet ikke er spes glad i regn. Stien fra høyeste punkt som jeg så på gps'n finner jeg ikke, men tar en sjangs og klyver bratt opp nordover og havner i et større myrområdet, med flere små vannpytter; Hesteputtene. Nå dukker en gjengrodd sti opp, som jeg følger over Nordre Skotjernfjell, vest for Nordre Skotjern og opp på et høydedrag med svaberg som jeg først tror er toppen. Men med et raskt kikk på kartet skjønner jeg at selve toppen er en skogskledd ås noen hundre meter lengre øst. Jeg busher dit, og returnerer til bilen nogenlunde samme vei, da uten gps og en søkkvåt iPhone, som jeg håper holder til mål.
Nå ser jeg et par elgjegere, og den ene griper børsja da jeg kommer susende på sykkelen rundt en sving, før han besinner seg og tar walkie-talkien isteden. Sikkert for å varsle kompisene om at det ikke bare er elg i området ;0)
Våt og slitsom tur. Glemmer å slå av trackern, så sporet er litt lengre enn selve turen.

Merket sti i særs vått terreng