Eilifseggi Ulvik/Voss og Fossdalsskavlen i Aurland (28.09.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Eilivseggi (1,439m) 28.09.2019
Fossdalsskavlen (1,551m) 28.09.2019
Rustedalseggi (1,405m) 28.09.2019

Etter å ha gjort klar hytta til årets høstferie dagen før, var det duket for en real tur denne fantastiske høstdagen. Turen gikk fra Upsetehytta og inn Breidalen på T-merket sti til jeg sto på ryggen sørvest for Fossdalsskavlen. Jeg valgte å ta avstikkeren bort til varden på Eilifseggi og videre bort til den lille toppen på Rustedalseggi før jeg satte kursen mot dagens hovedmål som var Fossdalsskavlen. Det er et goldt og steinete terreng her oppe, en veldig kontrast til dalførene rundt. Jeg vurderte å gå bortom Grånesene på vei opp, men kjente turen til Stiganosi et par dager før ganske godt i beina ennå.. Dermed ble ryggen fulgt direkte opp til de to toppene på Fossdalsskavlen hvor det ble en lang og fin matpause. Turen ned igjen gikk via Breidalsbrjostet og videre ned til stien i Breidalen. Super dag i kjente omgivelser :-)