Hovshaugen (Orkdal 3/25) (10.10.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ulvåshytta parkering (323m)
Ascents Hovshaugen (406m) 10.10.2019
Visits of other PBEs Ulvåsen P-plass (320m) 10.10.2019

Kjørte fra Trondheim etter E6 sør og inn på E39 mot Orkanger. Kjørte ned til Rema (like ved Shellstasjonen) for å studere kart. I rundkjøringa ved Rema er det skiltet Ulvåshytta/Rømmesbakkan til høyre. Fulgte Hovsbakkveien, Ulvåsveien, skilt Ulvåshytta, Ulvåsbakken og opp til en stor P-plass ved Ulvåshytta. Jeg startet vandringen fra Skaun kommune, men kom raskt over til Orkdal. Hovshaugen er totalt avglemt når det gjelder skilting. Jeg fulgte skilt mot Årlia, Runden om Årlia og kom til et skilt med Hovslettet 0,4 på. Her går det en sti til ei gammel seter med navn Hovslettet. Hovshaugen er ikke nevnt, men like før setra var det 175 meter i luftlinje til toppen. Dette er en skogstopp, så her kan man nyte skogens ro, og du vil neppe møte noen her, hvis det ikke skulle dukke opp en peakbooknerd. På toppen er det rester etter et trigpunkt. Jeg gikk innom Hovslettet på returen. Her var det hengt opp info og en kode for kommunekampen, men den ble avviklet i 2010. Retur samme vei.

Stor parkeringsplass ved Ulvåshytta og Olavsbu
Fra Ulvåsen parkering fulgte jeg den stengte bomveien mot Årlia
Fortsatte videre etter runden om Årlia
Herfra går det en fin sti til Hovslettet. Følg denne stien til det er 175 meter igjen til toppen
Stien mot Hovslettet har en del småbruer over diverse grøfter
Eksotisk topp med trigpunkt
Hovsslettet
Ei gammel seterbygning på Hovsslettet
Denne er gått ut på dato