Vetlekoll og Storekoll (07.08.2019)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Homavatnet (camp) (1,220m)
Endpoint Valldalen (760m)
Ascents Storekoll (1,622m) 07.08.2019
Vetlekoll (1,542m) 07.08.2019

Vetlekoll og Storekoll

Femten timer i telt gjør at man får lest ut boken, men er ikke bra for ryggen. Stiv og støl var det godt å stå opp til bra vær og komme seg i bevegelse igjen. Dessverre hadde jeg glemt laderen til tlf i bilen, så de få bildene jeg tok, ble tatt med gps'en.

Morgenstund ved Holmavatnet; siste bildet med godt kamera.

Fulgte T-merket stil mot Litlos og opp mot Vassdalen før jeg tok av rett mot toppen av Vetlekoll. Lettgått og blomstrende terreng vendt mot sør gjorde det til en fin spasertur opp til topp- punktet. Fikk samtidig rekognosert en lovende rute opp på Storekoll. Var også innom topp-punktet i nord, men dette var litt lavere.
Videre bar det rett ned mot Vassdalsvatni, hvor jeg enkelt krysset mellom vannene og tok meg lunsj ved elven som renner ned i vann 1301. Ruten opp til toppen viste seg å være helt grei og stort sett i veldig lettgått terreng. Utsikten fra Storekoll er god i alle retninger, men det går ikke an å få øye på Litlos da Ravnaberget (1356) står i veien.
Fulgte en god og nokså rettlinjet rute ned mot T-stien hvor jeg passerte pkt 1523 på nedsiden. Deretter var det grei skurings langs Holmavatnet og frem til camp. Her ble det en liten pause, før jeg pakket sammen og satte kursen ned igjen mot Valldalen. Det var tungt å få på seg full sekk igjen (hadde brukt hofteveske hittil) og det var fortsatt 10,5 km ned til bilen.
Kl 1740 ankom jeg bilen. Sliten, men godt fornøyd med dagens økt. Totalt 29,5 km og rundt 8t 15 min på tur.

Gpx fra camp og ned til bilen er ikke med.