Solumfjellet (08.04.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Solumfjellet (799m) 08.04.2012
Visits of other PBEs Solum (580m) 08.04.2012

Skien pf 100 topp. Tur følge: Sniff:)

Dagens andre jogge tur i Luksefjellet:) Parkerte nede på Økterveien , nede mot Økteren. Fant ikke sti som markerer "sommer" ruten opp til Solum-hytta, som angivelig skal starte her nede. Derfor opp ved nærmeste hytte opp til vinterløypa, og fulgte denne bort til hytta, og delvis sommer og vinter løype opp mot toppen fra Solum hytta. Var litt "stus" over skiltting til "Vardefjell" ovenfor hytta til DNT, da jeg ikke hadde fått med meg at fjellet også bærer dette navnet. Så for alle andre. Enklest å følge blåmerket løype mot "Vardefjell" fra Solum-hytta:)

Kanskje litt dust av Telemark turistforening å merke det med dette navnet, siden kartverket bruker Solumfjellet og det befinner seg ett par "Vardefjell" noen kilometer lengre bak Solumfjell. Men det er jo bare min mening.

Nydelig utsikt fra toppen her oppe:) uansett navn.

Missing title

Written by Roger 08.04.2012 22:59

Solumfjellet heller nok mer mot en fellesbetegnelse for hele fjellpartiet, også inkluderende Åslivassfjell. Vardefjell blir da det høyeste av punktene på Solumsfjellet. For å gå klar av missforståelse mot andre nærliggende Vardefjell, betegnes toppen også ”Solums Vardefjell”