Øst for Finsnesfjellet (Flatanger 4/68) (06.10.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Lovikan (15m)
Ascents Øst for Finsnesfjellet (141m) 06.10.2019

Kjørte fra parkeringa for Moafjellet ved Aunet og videre etter veien mot Utvorda. Like etter kommuneskiltet for Flatanger parkerte jeg ved en hytterenovasjonskontainer. Det er to topper som ligger helt ute ved kysten. Det laveste heter Finsnesfjellet, men det høyeste har ikke navn. Jeg gikk etter en grasvokst vei helt nede ved sjøen. Passerte den vakre Kariholmen. Selv om disse kystfjellene har lav høyde, er de ganske krevende med lite skog og bratte bergflater. Midt i mellom fjellene ligger det ei myrtjønn. Videre går det en dal ned mot sjøen. Denne renna har navnet Finsnesrovo. Jeg gikk et stykke ned her men det var svært ulendt nede i kløfta. Fint å gå opp til toppen, men jeg tror det kan være problem med vinterbestigning hvis det er is. Varde på toppen. Her er det også en fantastisk fin utsikt mot sjø og hav.

Finsnesfjellet til venstre og Øst for Finsnesfjellet til høyre
Kariholmen
Litt bratt
Ei fin myrtjønn mellom Finsnesfjella
Finsnesrovo midt i bildet med Otterøya bak
Men Finsnesrovo viste seg å være svært ulendt
Varden på toppen av "Øst for Finsnesfjellet"