Lille Raipas - ny tur med Astrid (05.10.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Moen p-plass v/Struve-skilt (75m)
Endpoint Samme (75m)
Ascents Lille Raipas (286m) 05.10.2019 11:00
Visits of other PBEs Alta (0m) 05.10.2019 09:00
Moen P-plass ved Struve-skilt (75m) 05.10.2019 10:00

Liile Raipas - vernet varde på Struve og Unesco-listen

Jeg besøkte denne toppen i 2008 sammen med andre i familien, men ikke Astrid. Nå var vi begge i Finnmark for å besøke de andre Struve-punktene mellom Alta og Kautokeino. Det er to ruter til toppen. Denne gangen fulgte vi det som nok er tenkt som den "offisielle" ruten til Lille Raipas. Vi krysset Altaelven og tok inn på Raipasveien (7990) fra vest. Fulgte denne til Raipas der vi svingte mot høyre inn på Strandveien. Passerte et grustak og fortsatte opp mot veis ende ved gården Moen der det er laget en stor parkeringsplass ved Moen P-plass ved Struve-skilt. Her starter grusveien som fører helt opp til de gamle gruvene øverst i Kopperdalen.

Moen P-plass med Struve-skiltet
Grusveien opp mot venstre fører mot Lille Raipas

Den gamle grusveien til gruvene er (dessverre!) omgjort til et anleggsområde. Her kjøres det på grov pukk med anleggsmaskiner, noe som gjorde turen mindre attraktiv enn det vi hadde ventet. Greit nok med fremkommelighet, men dette synes vi var i overkant og respektløst i forhold til den fine, gamle anleggsveien som stedvis ennå var synlig.

Opprinnelig anleggsvei til gruvene, godt merket med Struve-skilt
Idyllisk, lite vann før en hytte oppe i Kopperdalen

Veien/stien går rett gjennom etterlatenskapene etter de gamle koppergruvene. Kopper-forekomstene var visstnok kjent helt fra 1685. Det ble utvunnet kopper fra 1834 til 1869 av samme gruveselskap som drev i Kåfjord ved Altafjorden. I 1840 årene ble det funnet en rik malmåre. Fram til 1847 var Raipasgruven den beste av Alten Copper Works gruver.

Inngjerdet, dyp gruvegang
Åpning til dyp gruvegang
Fortsatt finnes det rester etter gruvedriften
Gammel trekonstruksjon
Koppermalm!

Fra gruveområdet, som delvis er avsperret med et gjerde, er det ikke lange stykket til varden og trig-punktet på Lille Raipas.

Astrid på toppen av Lille Raipas
Varden med trig-merket i bakgrunnen. Komsafjellet helt bak.
Trig-merket med turkasse.
Minneplaketten for Struves meredianbue
Flott utsikt mot Alta

GPS ved varden 34W 590341 7760780, litt forskjellig fra PB-koordinaten som var plassert på trig-punktet.

Ned igjen samme vei.

Fra Verneplan for Kart og Oppmåling:
Da Den russisk-skandinaviske gradmålingsrekken var fullført, besto den av 265 trigonometriske punkter som alle hadde fri sikt mellom nabopunkter på hele strekningen fra Ismail ved Svartehavet til Fuglenes ved Hammerfest. I 2005 ble 33 av de originale 265 punktene i gradmålingsrekken pluss ett punkt i ekspansjonsnettet ved Alta basis innskrevet i UNESCOs verdensarvliste under navnet ”Struves meridianbue”.
Punktet i ekspansjonsnettet var Lille Raipas. Av de 34 ”Struve-punktene” på verdensarvlisten, lå fire i Norge. UNESCOs begrunnelse for å ta dem inn på verdensarvlisten, var at Struves meridianbue representerer et enestående vitenskapelig arbeid av høy faglig klasse, en vitenskapelig metode som i dag er historisk, samtidig som den startet innledningen til internasjonalt samarbeid for å oppnå felles vitenskapelige mål, slik vi kjenner det i dag.