Punkter på Folgefonna (06.04.2012)

Written by Mayhassen (Øyvind Mathiassen) GSM

Start point Jondal (800m)
Endpoint Rosendal (200m)
Ascents Punkt på Nordre Folgefonna (1,633m) 06.04.2012
Punkt på Søndre Folgefonna (1,638m) 06.04.2012
Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 06.04.2012
Rusta (951m) 06.04.2012

Turfølge:
arne (Arne Mæhlen)
Peregrinus (Morten Kjærnet Hagen)
Fjordingen
johanne (Turid Athammer)

Det så lenge ut til på værvarselet at vi virkelig skulle få skivebom med turplaner over fonna, men hva kan man forvente på en isbre i vest..
Vel, litt skiftende og flott lys var det når vi krysset nordfonna, en utfordring med flatt lys ned til Midtre Kvitnadalsvatnet. Kombinasjonen av dårlig is på vanna, mye nysnø siste 24t og lysforhold droppet vi Midtre Fonna og gikk rett til den flotte Holmaskjerbu.
Jeg ble svært overrasket når jeg kom til tom hytte, Turid hadde til og med liggeunderlag i tilfelle dårlig sengeplass. Fikk fyrt kjapt opp så de andre skulle ha litt lunk i hytta når de kom.
Takk til sistemann som hadde gjort klart opptenningsved.
Vi fikk en fantastisk solnedgang med en påfølgende flott måne over fonna.

Dag to startet med tilnærmet skyfri himmel og totalt vindstille. Tenke seg noe så råflott.
Kjedelige to mil over Søre isklump, men det tok seg opp igjen når vi steg av breen med et utrolig kupert landskap jeg ikke har opplevd maken til.
Her var det bratte stup, flanker og bekkefar samt vann med dårlig is og en viss skredfare - det gjaldt å velge vei med omhu ned til fjorden.
det ble en del hit og dit, men det gikk alltids en vei videre uten de altfor store omveiene.
Etter at alt vannet og alle brødskiver var spist opp kunne vi nyte den siste sjarmøretappen ned mot Murabotn med skia på sekken i nydelig påskevær.

1.etappe tror jeg ble rundt 2,2mil målt på kart og 2. etappe på 3,3mil. Rundt 1400 høydemeter på etappe 1 opp og 3-400 hm på dag 2, og med tråkk i 10-20cm fersk snø jevnt over var det en godt sliten gjeng påsketurister som møtte skyss og kveldssola ytterst i Muradalen.

Takk for turen.

Flott tur!

Written by Øyvindbr 08.04.2012 22:29

Jeg og Sondre fikk jo bare nordfonna, men det var flott nok bare det, spesielt i knallværet vi hadde.

Så dere fikk faktisk uventa fint påskevær på breen dag 2 ja, det var jo ikke verst, litt mer interessant det enn å drive med motbakkeløp i nedre del av marka her hjemme samme dag.

Jeg tenker for egen del at Nordre Fonna ble en appetittvekker foran Fonna på langs neste vår siden det ikke passer i år. Mitt hjerte banker mest for Sogn, men jeg ble temmelig betatt av vakre Hardanger når jeg ser bort fra Odda. I Jondal og Rosendal får man jo fri fra verden hvis man ser det med østlandsøyne. Og Rosendalsalpene frister, de var fine både fra nordfonna og fra Varaldsøy.

Sv: Flott tur!

Written by Mayhassen 10.04.2012 11:15

Du kan glede deg til avslutningen ned til Rosendal! Jeg nøt spesielt utsikten opp til Bjørndalstindane hvor jeg og Arne hadde sittet på skrevs et par dager tidligere:)

Bjørndalstindane på sommeren tror jeg du bare må gå Øyvind!