Muvravárri/Bealjášvárri - Kautokeino (05.10.2019)

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Startpunkt Muvravárri P-plass Struve-skilt (320m)
Endpunkt Samme (320m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 2h 06min
Entfernung 7,0km
Höhenmeter 285m
Besteigungen Muvravárri (585m) 05.10.2019 16:35
Besuche anderer PBE Muvravárri P-plass sør (320m) 05.10.2019 15:30

Muvravárri/Bealjášvárri - vernet varde på Struves liste

Etter formiddagsturen til Lille Raipas som også er på Unesco-listen (Struve) og listen over vernede varder kjørte vi videre mot Kautokeino. Etter en god lunch på Suolovuopmi Fjellstue ankom vi Kautokeino på tidlig ettermiddag. Det var enda noen timer før det det ble mørkt slik at vi rakk en tur til.

Muvravárri
Fra Kautokeino kjørte vi østover mot Ávzi. I et veidele valgte vi å ta til høyre og kom da frem til Muvravárri P-plass sør som viste seg å være stedet det er sattt opp et Struve-skilt. Herfra er det og tydelig merket rute mot toppen.

Parkeringsplassen med Struve-skilt og merket sti mot toppen. Start opp veien i bakgrunnen.

Det går flere firhjulingsveier østover mot toppen, og vi traff vi på doninger både på vei opp og ned. Ruten er hele veien godt merket med skilt på samisk som viser mot Struves meridianbue. Meget lettgått og fint terreng, men enkelte myrområder nede på flaten vest for toppen.

Ikke vanskelig å finne veien mot Muvravárri!
Muvravárri i bakgrunnen

På ca. 480 moh forlater merkingen firhjulingsporet. Herfra slak stigning mot selve toppen som ligger mot NØ oppe på det avflatete topp-området.

Astrid på vei mot toppen. Litt snø over 500 moh
Ingenting å si på merkingen mot toppen!
Trig-punktet og den vernede varden på Muvravárri
Muvravárri - et av punktene på Struves meridianbue
Nærbilde av varden med Struve-plaketten

GPS ved varden 34W 592058 7659280 som passer med Kartverkets koordinater. Peakbook-koordinatene oppdateres.

Fra Verneplan for kart og oppmåling:
Bealjášvárri er samisk og betyr ”Ørefjellet”. Det trigonometriske punktet Bealjášvárri ble etablert i 1846 under forberedelsene til trianguleringen i den norske delen av Den russisk-skandinaviske gradmålingsrekken. Den russiske vitenskapsmannen Fredrik Wilhelm Struveledet arbeidet med denne gradmålingsrekken, som startet i 1816 og ble avsluttet i 1855. Hensikten med gradmålingsrekken var å beregne jordens form (flattrykning) og størrelse.

Fredrik L. Kloumann fra NGO og Christopher A.B. Lundh rekognoserte området i 1845-1847. I 1847 bygget Kloumann signal der og utførte målinger med teodolitt. Som signal for tilsiktning ble brukt en rund trestang 12 fot høy (3,77 m) og diameter på 4 tommer (0,105 m), som var satt på fjell i loddrett stilling, og festet med tre strebere. Omkring stokken ble det bygget en varde, trolig mer av form som en steinhaug. Varden nådde omtrent opp til midten av stokken. Til stokkens øvre ende ble festet en halvtønne konsentrisk med stokkens akse. Tønna hadde en diameter på 3 fot (0,94 m) og en høyde på 2 fot (0,63 m) hvor den ene halvparten var malt hvit og den andre svart.

Bauck bygde i 1895 en reglementert 1. ordens varde i punktet med bolt i fast fjell i vardens sentrum.

I Verneplanen kalles fjellet der varden står Bealjášvárri - ikke Muvravárri. På Norgeskart er Bealjášvárri en betegnelse for et større område med toppene Bealjášcohkka 548 mot nord adskilt fra Muvravárri 585 i sør av elven Bealjášgurra. Uklart hvorfor Kartverket har valgt betegnelsen Bealjášvárri på stedet når fjellet vitterlig har et eget, spesifisert navn.
I følge mail fra Bjørn Geirr Harrson i Kartverket 15.10 er forklaringen som følger:

Når det gjelder navnet Bealjášvárri, så må en huske at det trigonometriske punktet ble etablert i 1845, og da hadde de ingen tidligere kart med navn å følge. Jeg formoder at samer som Kloumann og Lundh var i kontakt med, forklarte at stedet het Bealjášvárri. Og dermed brukte de det navnet. Men skrivemåten de hadde i 1845 var noe annerledes, for vi hadde eksperter på samisk språk til å hjelpe oss å få riktig skrivemåte når punktet kom inn på Verdensarvlisten. Det kan også tenkes at dette var fjellet som opprinnelig bar navnet, og at man med tiden sakte har endret navnsettingen på de ulike delene av fjellet. Selv om det er blitt et annet navn i dag, har vi valgt å beholde det navnet som ble brukt i 1845. Men dette kan tydeligvis medføre noe forvirring.

Ned igjen samme rute med en liten snarvei utenom merket sti, akkurat i tide før mørket satte inn.

Med dette har både Astrid og jeg besøkt alle objektene på Unescos verdensarvsteder i Norge.

Benutzerkommentare

Geschrieben von JohnTiger 19.10.2019 10:30

Dobbelt post :)

Ny liste komplett!

Geschrieben von JohnTiger 18.10.2019 13:21

Gratulerer med en ny komplett liste Knut Sverre :) Du står virkelig på! :)

Vdr 2000m pf 10 lista som du ble ferdig med for noen år siden. Var du da oppom "Store Bukkeholstinden Sørøsteggen" ?

Toppen finnes ikke på Peakbook (og dermed ikke på lista med 376 topper, som da vel skal være 377) , men står i den siste utgaven av boken til Morten! :)

Der er det 388 topper (11 på Jan Mayen).

Så var du ikke oppom den, så har du nok en 2000m "topp" å glede deg til :)

Ikke lett å se om du var oppom den når jeg leser turrapportene dine fra det området. Du delte jo opp den ryggen i to deler :)

Har spurt Morten om han ikke bør legge inn toppen her inne på Peakbook også, slik at den kommer med på pf10 listen, men ser ikke ut som om han har gjort det enda. Selv om den som sagt er med i boken hans :)

Forøvrig et flott portrett/intervju med deg i den samme boken :)

Store Bukkeholstinden SØ-egge

Geschrieben von SturlaS 19.10.2019 09:54

Store Bukkeholstinden Sørøsteggen lå inne på Peakbook men med et annet navn (Sørøst for Stor B.) og for lav PF i forhold til målinger til TJyssum og siste utgave av 2000m-boka.

Jeg har nå justert navnet på toppen, høyde og PF, og lagt den inn på 2000m/PF10-lista.

Det førte til at en god del personer nå mangler én topp på denne lista. Jeg regner med de aller fleste har vært over toppen og bare må registrere den på rett tur. :)

Sv: Store Bukkeholstinden SØ-

Geschrieben von JohnTiger 19.10.2019 10:31

Sv: Store Bukkeholstinden SØ-

Geschrieben von knutsverre 19.10.2019 10:40

St. Bukkeholstinden SØ-eggen

Geschrieben von knutsverre 19.10.2019 10:29

Tusen takk for hyggelige kommentarer, John! Ble litt urolig i går kveld, sjekket og fant ut det samme som Sturla akkurat har kommentert om Store Bukkeholstinden SØ-eggen.

27. mai 2012 var jeg på det som den gang het SØ for Store Bukkeholstind - rapport https://peakbook.org/tour/36623/S%C3%B8re+Bukkeholstinder.html. Toppen var den gang en såkalt Blåtopp eller kandidattopp med PF oppgitt til 7 m, og jeg brukte å ta med disse blåtoppen også hvis de lå i rimelig nærhet. Oppgitte GPS-koordinatene for St. Bukkeholstind SØ-eggen svarer nøyaktig til mine under turen i 2012.

Sv: St. Bukkeholstinden SØ-eg

Geschrieben von JohnTiger 19.10.2019 10:33

St. Bukkeholstinden SØ-eggen

Geschrieben von knutsverre 19.10.2019 10:36
Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.