Strålende høstdag på Bjørndalsnuten - Vindafjord/Etne (05.10.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Gislehaugen p-lomme (165m)
Endpoint Samme (165m)
Ascents Bjørndalsnuten sør (1,015m) 05.10.2019 15:03
Bjørndalsnuten (1,016m) 05.10.2019 15:07
Visits of other PBEs Gislehaugen p-lomme (170m) 05.10.2019 11:34
Sjurdsstølen bru (325m) 05.10.2019 12:25
Fantastisk dag i vest som bare MÅTTE benyttes til fjelltur, gjerne tur til kommunetopp..Det er imidlertid drøy kjøring til de nærmeste ubestegne av disse hjemmefra, så avreise litt over kl 0700 mot ubestegne Bjørndalsnuten, hvis punkt rett sør for denne er høyeste punkt i Vindafjord kommune. Traff ikke særlig bra med fergen Halhjem-Sandvikvåg, men vel over på Stord gikk det relativt radig via Ølen, Sandeid og Vikedal til Gislehaugen P-lomme ved Fjellgardsvatnet. Hadde lest Sola19 sin gode turrapport og valgte å følge hennes spor. God skilting ved stistart knappe hundre meter tilbake for Gislehaugen p-lomme, inkl skilt mrk. Bjørndalsnuten
Lettgått parti litt etter turstart. Bjørndalsnuten i sikte.

Småkupert i furuskog østover, mange steder var den godt merkete stien lagt på lettgått berg. Det hadde imidlertid vært nattefrost, og i skyggepartier var det fortsatt isete og glatt. Etter en knapp time passerte jeg Sjurstølen, videre godt skiltet mot: Bjørndalsnuten. Det ser ut til at både skilting og varding av stien har blitt bedre siden Solveig på sin tur hadde problemer med å lokalisere stien et par steder. Traff en turgåer på vei i den relativt bratte stigningen ved Krossvatnet; hun hadde vært til foten av Bjørndalsnuten, og kunne melde at hun hadde måttet ta av skoene for å krysse Sørelva lenger framme. Kryssingen gikk imidlertid uproblematisk tørrskodd, og snart passerte jeg en trivelig seter med et par hester på beite. Stien (dvs jeg mistet den et et kort stykke etter nevnte seter..) svingte nå sørøst og sør langs den bratte vestflanken av Bjørndalsnuten. Rett i mot kunne jeg se en bratt ur som førte opp på fjellskulderen Solveig hadde gått opp lenger framme på stien, og besluttet å prøve denne antatte snarveien. Jeg forlot stien ved Søre Bjørdalsvatn, og ja; det var bratt og noe høy buskasfaktor i begynnelsen, lenger oppe storsteinet ur; alt i alt tror jeg at jeg sparte inn både tid og vei på dette valget, selv om det svei noe i lårene der det var som brattest.
Snarvei opp bratt ur.
Siste biten av brattura gjenstår.

En ørn svevde rundt over meg en kort stund, men fant trolig snart ut at jeg neppe var noe trussel, og forsvant fra presumptivt godt foto-skuddhold. Velfortjent niste drøye syv timer etter frokost vel oppe av ura og inne på Solveigs spor igjen. Videre oppover flere skrenter som gjorde at det slett ikke ble den rette linje oppover, på slutten temmelig bratt, til det plutselig ble markert slakkere snaufjellsterreng. Fulgte et stykke et antatt dyretråkk langs stupkanten mot vest, etterhvert passerte jeg mellom to små tjern før jeg kunne rusle de siste 3-4 hundre meterne opp til Bjørndalsnuten Sør og noen ti-meter lenger nord den en meter høyere Bjørndalsnuten.
Bjørndalsnuten Sør -  høyest i Vindafjord kommune.
Bjørndalsnuten Sør - høyest i Vindafjord kommune.
Bjørndalsnuten 1016, som ligger i Hordaland..

Været hadde vært aldeles strålende hele dagen, og toppområdet var intet unntak. Luften var typisk høstlig, men lite vind gjorde at de få varmegradene her oppe ikke opplevdes kalde. Utsikten var formidabel, særlig Folgefonni i nordøstlig retning dro blikket til seg.
Utsikt nord. Folgefonna høyre. Ulvanosi(?) venstre senter.
Halvzoom mot Folgefonni.
Utsikt vest. Nordsjøen kan anes langt der ute.Fjellgardsvatnet nesten speilblankt..
Utsikt øst. Hustveitsåta 1187.

Returen la jeg ned den litt mindre bratte ryggen hvor Solveig hadde gått opp; terrenget her var myrete og stedvis tett og bratt bjørkeskog, så slett ikke lettgått på noen som helst måte. Like ved en hytte der terrenget begynte å flate ut traff jeg på stien som jeg fulgte hele veien tilbake til bilen. Det ble en flott men relativt drøy tur med overraskende mye samlet stigning, for en del på grunn det kuperte terrenget til og fra foten av Bjørndalsnuten. Jeg var hjemme i "fortsatt skapelig tid" ca kl 22, godt fornøyd med både turmål og turlogistikk på en perfekt oktoberlørdag. En av de mer "jobbige" kommunetoppene i Rogaland "i boks"..

Gratulerer med ny

Written by Sola19 08.10.2019 08:44

flott kommunetopp og veldig fint at rapporten min kom til nytte :)

Sv: Gratulerer med ny

Written by Stigun 08.10.2019 21:49

Takk for hyggelig kommentar, og ikke minst gratulerer selv med solid gjennomføring i Sogn og Fjordane for halvannen uke siden; ikke akkurat noen "pingletopper" du besteg der; imponerende!