Rundtur ved Rovde (05.10.2019)  5

Kjerringa (930m) 05.10.2019 13:22
Fossanipa (906m) 05.10.2019 14:07
Skoratinden (1,002m) 05.10.2019 14:35

Planen i dag var å utnytte finværet til å lufte seg litt, nærmer bestemt ved å gå en solid rundtur med start og slutt i Ripsdalen i Syvde. Da jeg kjørte av ferja på Kopparneset så jeg at det var mye mer snø i fjella der enn på Rovde. Planen ble dermed endret til en runde jeg har sett på i et par år, mest fordi den har sjeldent mange topper innenfor et lite område.

Runden er nokså lang, og jeg burde ha lukta lunta da jeg våkna med krampe i leggene på natta - det her kom ikke til å bli en lett dag. Sånn ble det heller ikke. Krampa i leggene startet allerede etter en liten times gange, og ble supplert av krampe på fremsida av begge låra etter knappe tre timer. De siste tre timene, som burde vært unnagjort på to, gikk dermed i sneglefart med flere innlagte hvilepauser liggende rett ut i lyngen. I nedstigninga fra Skoratinden fikk jeg også krampe på baksida av lårene. Turen var med andre ord komplett.
Når det er sagt, det var en aldeles nydelig dag i fjellet, Ylva var i storslag, og jeg hadde det egentlig ikke så verst jeg heller.

Klar, kald og fin start på dagen opp mot Storhornet med sola speilende i Myrkevatnet. Delvis sti opp hit. Videre mot Myrkvassegga var det delvis noen tråkk her og der. Det samme ned fra Myrkvassegga.

Fra Storhornet så det nokså langt ut til Skåla, som her sees til venstre for Skoratinden.

Myrkvatnet med Fossanipa, Litlehornet, Kjerringa og det snødekte Snøhornet like til venstre for seg.

Storhornet sett fra Myrkvassegga

Skoratinden og Fossanipa

F.v. Skåla, Kjerringa og Litlehornet.

Myrkvatnet sett fra Litlehornet. Ikke sti opp hit.

Fossanipa og Skoratinden

Snøhornet.

Også fra Snøhornet så det ut som en drøy avstikker bort til Skåla. Det gikk heldigvis fortere enn fryktet, selv om kreftene tok slutt allerede på denne etappen. Mageviruset fra tidligere i måneden får ta skylda ;)

Fossanipa og Skoratinden med Kjerringa i forgrunnen

Ylva poserer med Ulvestaddalen og Ørstafjell i bakgrunnen. På vei ned fra Skåla møtte vi de to første menneskene for dagen. To rypejegere. Så samtidig to andre som var på vei opp mot Snøhornet.

Ryggen vi gikk på tilbaketuren over Kjerringa. Fin rygg med antydning til luftige passasjer.

Ryggen på Kjerringa

Fossanipa og Skoratinden sett fra Kjerringa.

Etter å ha vassa over elva nede i dalen og tatt nok en timeout langflat i lyngen, fikk vi denne fine utsikta mot Skoratinden. På siste etappen opp ryggen til Skoratinden var det merket sti. Her møtte vi også fem andre turgåere fordelt på tre grupper. Tydeligvis en populær tur.