Klatring på Grimshilleren (03.10.2019)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Grimshilleren klatring (100m) 03.10.2019

Klatretur med Gustav opp ruta "Rumba med Gunn" (grad 7, 6 taulengder) på Grimshilleren ved Gaupne. I ettertid har ruta blitt forlenget med ytterligere fire taulengder.

Mer info om ruta her: http://heihaaklatring.blogspot.com/p/gaupne.html

Kjekt med sykkel på innmarsjen.

Vi brukte sykkel fra parkeringsplassen ved skytebanen og nordover de 1,5 km til man forlater veien i sørenden av en åker. Herfra er det 5 min å gå opp til innsteget i delvis vegetert steinur. Svak sti og varder viser vei.

Ved innsteget på ruta.

Fra innsteget klatret vi seks flotte taulengder til toppen av storsvaet på Grimshilleren. Ruta er delvis boltet og naturlig sikret. Andre taulengden er definitivt hardest. Nokså vedvarende svaklatring og svake rissystemer, grad 7 i 45 meter. Ta med godt med sikringsmidler, gjerne tredobbelt i størrelsene #0,3-#1 Camalot. Det syntes i alle fall jeg var godt å ha. Du trenger 2 x 60 meter tau til rappellene ned igjen.

Tilbakeblikk etter andre taulengde (crux-taulengden).
Gustav i gang med tredje taulengde.
Gustav på standplass før fjerde taulengde.
Gustav linker sammen femte og sjette taulengde.
Utsikt nordover Jostedalen.
Utsikt sørover Jostedalen.
Rappell ned igjen.

Resten av klatringen til topps er enklere, men ikke ta for lett på det heller. Stilig rissklatring i sjette taulengde. Returen bød på fire rappeller ned igjen med boltede snufester og ett tre.