Nydelig tur til Luvddiidčohkka (04.10.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Luvddiidčohkka P-plass (500m)
Endpoint Samme (500m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Luvddiidčohkka (638m) 04.10.2019 15:20
Visits of other PBEs Luvddiidcohkka p-plass (500m) 04.10.2019 14:15

Luvddiidčohkka - Struves meridianbue/Unesco

Tidlig fly fra Bergen via Gardermoen til Alta hvor vi var fremme 1115. Leiebil. Flott vær. Vi la litt om på planene og prioriterte tur til Luvddiidčohkka i finværet. Kjørte vei 45 mot Kautokeino og svingte av hovedveien vei Suolovobme og inn på gamleveien mot Bæskades. Fulgte denne reativt dårlige grusveien nordover over viddelandskapet ca 11 km til Luvddiidcohkka p-plass.

Luvddiidčohkka sett fra gamleveien mot Bæskades. Aksojávri 467 i forgrunnen
Parkering nord for Luvddiidčohkka. Toppen synlig i bakgrunnen mot høyre
Infotavle på P-plassen

På innoverturen fulgte vi en firhjulingsvei mot en hytte litt for langt østover før vi la om ruten og gikk direkte mot toppen. Etterhvert kom vi inn på sti og merket rute med små skilt på lange staurer satt i bakken. Lettgått terreng hele veien. Stort sett bar mark, kun noen få cm snø enkelte steder i terrenget.

Anleggsveien vi fulgte i starten. Ta av fra denne etter ca 800m og å direkte mot nordflanken på fjellet
Astrid ved varden på Luvddiidčohkka som er med på Unesco-listen
Unescoplaketten
Den noe sammenraste varden
En merkelig betongsøyle nær varden ut mot den bratte kanten mot vest

Vi fortsatte så 100 m mot øst til et lite høydedrag som ligger en kote og noen meter høyere enn hovedvarden. GPS her 34W 0600971 7730688 høyde 645 på min GPS.

Varden nær 645-toppen øst for hovedtoppen
Tilbakeblikk mot toppen
Finnmarksvidda er vakker!
Drømmedag på vidda

Etter turen kjørte vi tilbake til Suolovobme der vi nåt en herlig, fint tilberedet middag basert på lokale råvarer på fjellstuen. Nydelig dag og opplevelse denne første turdagen i Finnmark!

Struves

Written by otto 05.10.2019 07:42

Den hadde jeg ikke regnet med skulle komme 4/10. Midt på vidda i knallvær. Skal si dere timet godt. En ting er sikkert, man føler seg langt hjemmefra på den avsidesliggende toppen. Ps tror jeg vet hva som står på programmet i dag....

Sv: Struves

Written by knutsverre 05.10.2019 22:00

Takk for kommentar, Otto! Flott på Finnmarksvidden i oktober! Vi var redde for at det skulle være for mye snø, men forholdene var helt fine, både i går og idag da turen -som du nok forutså - gikk til Muvravárri - vår siste topp på Struve- og Unesco-listen i Norge!