Fra Selbu til Midtre Gauldal (03.10.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ved innkjøring til Nervollen (476m)
Ascents Gråfjellet (794m) 03.10.2019
Visits of other PBEs Sørungveien bom (296m) 03.10.2019

Etter å ha lest rapporten til Ofisk om hans siste topp i Midtre Gauldal Gråfjellet, nevnte han muligheten for å bestige Gråfjellet fra Sørungen i Selbu. Jeg studerte kartet og fant ut at fra Stjørdal til Sørungen i Selbu var det kun 60 km. Hvis jeg skulle bestige dette fra Gauldalen ville det blitt 130 km kjøring. Jeg har fullført Selbulista, men Gråfjellet ligger klistret inn mot grensa til Selbu. Hvis det blir laget en veistubb på ca to km. kan man kjøre over fra Sørungen til Gauldalen.
Jeg kjørte inn til Selbu og tok av forbi hotellet og videre mot Vikvarvet. Jeg svingte inn til venstre etter Slindvegen. Etter to km kommer det en automatisk bom som tar kort. 100 blanke kroner for å passere her. Sørungen rundt er en populær merket sykkelløype på 30 km. Det er to innkjøringsmuligheter til Sørungen med vegbommer. Jeg passerte Storslindvatnet og rundet enden på Sørungen. Etter 13 km fra bommen parkerte jeg ved innkjøringa til Nervollen. Denne veien er stengt med kjettingbom. Jeg fulgte veien et lite stykke og gikk ut i lettgått terreng mot Gråfjellet. Jeg passerte elva Djupåa som hadde lite vannføring. Videre mot toppen møtte jeg sesongens første snø. Det var nok snø til å lage skikkelige spor. Lettvint på returen. På toppen står det et trigpunkt med inntakt stativ. Litt bortenfor trigpunktet er det en utkikksvarde med flott utsikt mot Holtsjøen og Samsjøen samt mot Annfinnfjellet. Jeg fulgte retursporet mitt tilbake så lenge det var sporsnø. Flott tur og fint vær.