Punkt ved Østre Langedalsfjellet - Høyanger, 307/404 (28.09.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Vest for Langedalsbreen (1,429m) 28.09.2019
Punkt ved Østre Langedalsfjellet (1,455m) 28.09.2019
Østre Langedalsfjellet (1,456m) 28.09.2019
Visits of other PBEs Esebotn vest parkeringsplass (3m) 28.09.2019

Overnattet i bilen ved Esebotn parkering på rv 55 vest for fergeleiet ved Dragsvik, og var klar for tur neste morgen. Hadde bestemt meg for å gå ruten til Knut Sverre, han hadde som vanlig skrevet en veldig grundig turrapport som var til stor hjelp. Jeg parkerte ved Esebotn vest parkeringsplass. Stor parkeringsplass skiltet Keipen og skytebane. Her er det inforskilt og skilt mot stistart Keipen. Starter å gå østover langs hovedveien over elva til man kommer til skogbilveien som er starten på stien. Godt merket her. Etter en liten bit langs veien tok stien av mot venstre, godt skiltet, og det var nå sti å følge. Fulgte stien helt til stikrysset Knut Sverre hadde skrevet om i rapporten sin, (GPS 363682 6791575 340 moh) der den gode stien mot Keipen tar av oppover mot høyre i steintrapp. Fortsatte rett frem her videre innover på nordsiden av Yglelvi. Den var stort sett grei å følge, hadde tydeligvis vært litt trafikk der i sommer så var nedtråkket og noe av vegetasjonen hadde visnet, men var ett stykke med store bregner og steinur der jeg mistet stien og der det var vanskelig å se hvor du satte foten, om det var stein eller hull, så gikk forsiktig. Det gikk greit å krysse elva som kommer ned fra 951 vannet og så var det bare å ta seg frem i steinur nå heldigvis uten bregner til jeg kom til det lille som var igjen av is nede i dalbotn her. Valgte samme rute som Knut Sverre her også og gikk opp den bratte nordvendte lia. Jeg hadde gått helt ned til breen så i starten var det store kampesteiner som måtte klatres på i bratt li, litt mindre steiner etterhvert og også antydning til sti. Godt å komme opp til skaret ved 951 vannet. GPSen gikk tydeligvis litt amokk i lia her, og den hopper plutselig til andre siden av dalenbotn og tilbake... Var antydning til sti fra skaret og på sørsiden av kollen som jeg da fulgte ned mot det lille vannet på 1020. Fulgte så ryggen oppover og etterhvert ble det endel snø som lå i sprekker og fordypninger, prøvde å unngå snøen så godt som mulig da det var tidvis veldig lite hold i den. Gikk først til varden vest for Langedalsbreen, før jeg forsatte den siste biten mot Østre Langedalsfjellet. Gikk innom varden på kommunetoppen før jeg gikk den siste biten opp til høyeste punkt. Sur vind her så satt meg i le bak varden og spiste litt mens jeg nøt utsikten. Brukte ganske nøyaktig fem timer til toppen. Nogenlunde samme vei tilbake med unntak av at jeg gikk innom en varde på Langedalsbreen som lå litt sør for der jeg gikk opp i nærheten av det som er merket av som 1372 på kartet. Gikk sakte og forsiktig ned den bratte skråninga fra 951 vannet og i steinura videre som til tider var glatt og sleip. Var godt å komme inn på den gode stien fra Keipen å kunne lange ut litt på slutten. Brukte totalt 9 timer og 50 minutt på turen.

Stien mot Keipen er godt merket og skiltet
Her er stikrysset der en fortsetter til venstre og ikke opp steintrappa til høyre
Fine høstfarger i fjellet
Isen i bunnen av dalbotn, gikk opp skråning til høyre i bildet
Utsikt mot Langedalsfjellet fra varden vest på Langedalsbreen
Høyeste punkt i Høyanger
Varden på Østre Langedalsfjellet
På vei ned langs Ygleelvi

Drøy tur med mange høydemete

Written by knutsverre 15.10.2019 20:44

Gratulerer med en ny, noe avsidesliggende K-topp i S & F, Solveig! Kjekt å se at du hadde nytte av turbeskrivelsen min! Skal si du utnytter dagene godt når du først er ute og reiser!