Geitbotsfjellet - Gaular, 306/404 (27.09.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Geitebotsfjellet (1,360m) 27.09.2019
Visits of other PBEs Likholefossen parkering (436m) 27.09.2019

Hadde satt av kollegaene mine på flyplassen i Florø i 12-tiden etter jobbtur til Bremanger og hadde funnet ut at Geitbotsfjellet kunne være en passende ettermiddagstur. Kjørte over Gaularfjellet og strevde litt med å finne ett greit sted å parkere som ikke virket for privat, så endte tilslutt med å parkere ved Likholefossen parkering som ligger på høyre side av veien når en kommer fra vest. Her er det god plass til mange biler, og noen få hundre meter ekstra å gå. Gikk langs veien bort til veien skiltet med hytter. Så en gangbro over elva som jeg satte kursen mot, ble litt bushing for å komme frem til den, og måtte gå litt tilbake langs elva. Etter å ha gått over gangbrua fulgte jeg sti opp til Hofslottene skileikområde. Her så jeg på gpskartet at det skulle gå sti herfra, som jeg fant og fulgte, det dumme var bare at jeg fulgte den feil vei i starten, sjønte det etter en liten stund så da var det bare å snu å gå tilbake. Stien var godt merket med røde F er for fossestien. Sti skillet opp mot Skålebotn var ikke skiltet, så gikk forbi det først før jeg skjønte at jeg hadde gått for langt og snudde igjen. Stien mot Skålebotn var ikke merket, men stort sett veldig tydelig å følge. Da jeg kom opp til myrområdet på rundt 720 moh forlot jeg stien og kryssa den tildels bløte myra og gikk på skrå opp den bratte lia mot Knausen opp til skaret på ca 980 moh. Kom inn på sti da jeg nærmet meg toppen av skaret og videre mot Geitbotsfjellet var det lettgått og tidvis sti/dyretråkk å følge. Var ett bratt svaparti like før toppen der det ble litt småklyving, så var det bare sjarmørettappen til varden igjen. Sur vind, men fin utsikt mot fjell i alle retninger. Med alt rotet på starten brukte jeg totalt 2 timer og 50 minutt til toppen. Stort sett samme vei tilbake med unntak av på slutten da jeg fulgte stien ned mot bilbroen over elva som ligger litt nordøst for gangbroa jeg gikk over i starten. Gikk også en tur forbi parkeringa og langs fosstien over en gangbro over elva som ligger nær parkeringsplassen, så det er en mulighet å gå her istedenfor å gå langs veien. Med alt surret og litt ekstratur på slutten brukte jeg totalt fem timer og 10 minutt på turen.

Fine høstfarger på fjellet
Ett bratt parti like før toppen
Toppen nærmer seg
Toppvarden
Knausen og Geitbotsfjellet sett fra bilbroa over elva