Rasaaksla - Stange/Nord-Odal (25.09.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Rasalia snuplass (368m)
Endpoint Rasalia snuplass (368m)
Ascents Rasaaksla (510m) 25.09.2019 17:22
Visits of other PBEs Hansmyrdalen vegavgift (249m) 25.09.2019 16:20
Rasalia snuplass (368m) 25.09.2019 16:51

En liten benstrekk under kjøreturen fra Oslo til Elverum. Istedet for å kjøre E6 tok jeg den noe lengre ruta til Skarnes og så via fylkesvei 24 mot Stange. Ved Sundkoia på østsiden av Rasasjøen svingte jeg av fylkesveien og inn på en grusvei tilhørende Romedal Almenning. For å kjøre på vegnettet deres koster det kr 50 pr. dag. Veldig bra løsning ved at det er et beløp for hele dagen på alle vegene deres, og det er 160 km bilveg dette gjelder. Jeg betalte via SMS og kjørte videre til Rasalia snuplass, som ikke var lange kjøreturen akkurat.

Innkjøring Hansmyrdalen. Her betales kr 50 for å kjøre på vegnettet til Romedal Almenning.
Rasalia snuplass.

Fra snuplassen fulgte jeg først en traktorvei med temmelig dype og gjørmete hjulspor. Jeg måtte gå i midten eller på kanten av sporene. Etter snaut 200 meter svingte traktorsporene nordover. Derfra var planen å følge en sti som visstnok skulle gå mot toppen, men denne var vanskelig å se i nedre del. Først på rundt 450 meters høyde ble stien mer tydelig, og etter det var det lett å følge den til topps.

Traktorveien jeg fulgte de første meterne fra parkeringen/snuplassen.
Her på ca 450 meters høyde var det utsikt vestover pga et stort hogstfelt.

På toppen av Rasaaksla (510) var det bare gløtt av utsikt mellom trærne. En og annen hjortelusflue måtte feies vekk, og det opplevde jeg også på turen for øvrig. Ikke svermer av fluer, men kanskje totalt 10 stykk på hele turen.

Det var helt overskyet, og jeg måtte videre mot Elverum, så jeg ble ikke lenge på toppen før jeg fulgte omtrent samme vei tilbake til bilen. Eneste lille avviket fra ruta opp var at jeg på returen kunne følge den ganske gjengrodde stien helt ned til de dype sporene etter traktor/skogsmaskin.

På toppen av Rasaaksla (510).