Ausheiene på langs med DNT hytter. (14.09.2019)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Nutevasshytta (905m) 14.09.2019
Nystøyl (885m) 14.09.2019
Tjørnbrotbu (1,300m) 14.09.2019

Gikk Austheiene på langs. Turen startet fra Hovden. 12km til Tjørnbrottbu. Her var det fullt av folk på begge hyttene. Dette er Austheienes mest populære hytte. Resten av turen hadde vi alle hyttene for oss selv. Traff heller ingen andre folk de neste 8 dagene. Men, dette ble virkelig en fin tur i variert idyllisk natur og i skiftende vær.

Tjørnbrottbu

Neste dag var det kommet et hvitt dekke av snø. Ferden gikk videre ned fra 1300moh til Berdalsbu på 1000moh.
Neste dag gikk vi opp på Sæbyggjenuten som er 1507moh og aust-agders høyeste topp. Berdalsbu er et godt utgangspunkt for turen som var ca. 16km tur retur.

Berdalsbu skimtes i det fjerne.
Berdalsbu.

Frå Berdalsbu gikk turen videre sørover til Bjørnevasshytta. Fint høyfjellsterreng og 17km. Denne hytta er ubetjent.

På vei til Bjørnevasshytta.

Neste dag startet med 5 km langs veien. Så opp en bratt skråning. Ganske kupert terreng videre også. Det blei en drøy tur på 24km.

Fin støl på veien til Hovstøyl hvor det passet å sitte i le ved ei hytte for lunsj.
Hovstøyl

Neste dag var det 14 km til Nystøyl. Ei fin hytte som ligger vakkert til med nydelig utsikt.

Nystøyl
Utsikt fra Nystøyl
Langt til utedo på Nystøyl.

Kveldsstemning på Nystøyl.

Neste dag var det bare 11km til Nutevasshytta. Hytta ligger idyllisk til ved et vann. Iskald dukkert for å bli kvitt svette i en feil.

Landskap på vei til Nutevasshytta.
Utsikt fra Nutevasshytta.
Nutevasshytta

Det blei etterhvert lavere terreng og mer skog. Sommervarmen med godt over 20 grader stod i kontrast til snø og is på vann de første dagene. 15km videre til Granbustøyl.

Rast på en topp med flott utsikt.
Granbustøyl.

Vår vandring endte på Vindilhytta. Kommer tilbake for å ta de 2 siste hyttene på vei sørover i Austheiene.