Steinfjellet (Meråker) (23.09.2019)

Ascents Steinfjellet (909m) 23.09.2019
Visits of other PBEs Teveltunet Fjellstue (445m) 23.09.2019
Rypetoppen P-plass (445m) 23.09.2019 11:39

Jeg og en kollega var hyret inn til å være med klasse 3B på fjelltur med overnatting i telt. Dessverre måtte vi kjøre privatbiler opp til Teveltunet, men de fleste bilene var i hvertfall godt pakket med ungdommer. Noen el-biler var det også å se.

Alle biler er på plass.
Litt forsinket er vi i gang med turen.
Første pause etter at vi har kommet oss ut av skogen.

Halve gruppen, 13 elever, ville gjerne gå opp på Steinfjellet, så da ble det ny tur dit for min del. De 14 andre gikk sammen med min kollega til Steinfjellvannet for å etablere camp. Vi satte igen sekkene og gikk i uryddig tropp opp til toppen, helt uten å benytte stien. Det var litt sur vind i høyden så vi gikk kjapt ned igjen til sekkene og bort til camp.

Super teltplass i østenden av vannet.

Elevene hadde med seg ulike varianter av telt, mens jeg hadde sjekket værmeldingen og satset på en natt under himmelen. Min kollega kjøpte konseptet mitt, og vi fant oss en fin soveplass litt unna resten av gruppen. Hengekøye hadde kanskje vært det beste valget.

Ca. 150 ledige hengekøyeplasser på campen.

De fleste hadde med seg pølse og brød som middagsmat, så da måtte vi få i gang et bål.

Sosialt rundt bålet.

Opprinnelig plan var å dra på fjelltur etter at camp var etablert men turmotivasjonen var ikke så høy i gruppen.. Det ble heller sosiale aktiviteter i området, som f.eks. den gamle klassikeren Boksen går.

Luftmadrass på vannet.
Idyllisk solnedgang over vannet.

Den gamle garde tok kvelden relativt tidlig, mens ungdommen fortsatte en stund til med allsang til gamle boy-band-slagere (!). Vi fikk nyte en nydelig stjernehimmel som ble studert en kort stund før Ole Lukkøye kom krypende.