Fantastisk høsttur til Fuglafjellet (21.09.2019)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Fuglafjellet (1,334m) 21.09.2019

Hadde siktet meg inn på denne mange ganger, men hittil alltid blitt stoppet av høljeregn eller snøstorm.

Nå ventet jeg til det perfekte øyeblikket og hadde sogar fått Monica over fjellet. Med Anders og Mari som lokale sherpaer, 15 grader og strålende blå himmel ved starten på parkeringen ved Active så alt merkelig perfekt ut.

Bommen var stengt og ingen utleie av nøkkel på Esso lenger, så måtte pent gå de ekstra kilometrene inn til stølene i Øvre Steinskvanndalen. Men hva gjorde vel det en sånn dag!

Ved slutten av veien så fulgte vi fin DNT-sti et stykke inntil Anders mente vi måtte ta opp Skukkane. Så som så med sti der, men litt sti blant sauetråkket innimellom. Vi dura rett på sak og sikta oss fint inn på skaret sørvest for Fuglafjellet. Herfra ble det en tydelig sti og godt merket med varder helt til topps. Et morsomt riddersprang var det også underveis.

Været var fortsatt upåklagelig med fin utsikt til Folgefonna og Hardangerfjorden. Hadde snødd bra et par dager før, så måtte tråkke litt i snøen som ikke var smeltet innimellom.

Koste oss og skravlet hele veien og vel oppe var det jammen 4 andre også. Brukte 4,5 time opp og valgte etter en god rast å sikte på samme vei ned.

Anders rakk jammen et ettermiddagsbad i slutten av september på vei ned også!

Nede igjen etter 8,5 timer på en av de fineste turene jeg har hatt i Hordaland. Kanskje Hordalands fineste kommunetopptur etter Hårteigen?