Nydelig travers over toppene mellom Kvitingen og Vending (22.09.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Kvitingen (375m)
Characteristic Jogging
Ascents Hjellafjellet (933m) 22.09.2019 13:59
Trollskardtinden (1,080m) 22.09.2019 14:52
Bjørnaknausen (1,121m) 22.09.2019 15:43
Gråhorgi (1,074m) 22.09.2019 16:13
Nuten (996m) 22.09.2019 17:34

En fantastisk dag. Til tross for at høsten var i anmarsj, var forholdene i fjellet fremdeles sommerlig. Jeg leide en bil på Nabobil.no og kjørte fra Bergen til Kvitingen. Planen var en rundtur over de fire toppene i N/NØ retning. Tok med meg en tynn bukse i sekken i tilfelle mye vind, men tvilte på jeg fikk bruk for den i dag.

God og svett på toppen av Hjellafjellet

Startet oppover anleggsveien som går opp mot Hjellafjellet. Fulgte denne så langt den gikk og fortsatte deretter på min egen rute gjennom diverse vegetasjon og over tørre og herlige sva. Benyttet anledningen til å klyve opp små hamre. Den letteste veien er ikke alltid den gøyeste.

Tok ikke lang tid før jeg ankom Hjellafjellet, som var dagens første topp. Tok noen bilder og fortsatte ned til demningen ved Nedsta Dukavatnet. Gikk over denne og skrådde så videre i SØ retning før jeg gikk opp en bratt gressbakke. Kom etterhvert opp i lettere høyfjellsterreng og nådde omsider Trollskardtinden. Fikk i meg en sjokolade og fortsatte nedover ryggen til Vestra Trongasmoget. På vei ned hit fikk jeg flott utsikt mot Gullhorgabu og mimret tilbake til en koselig overnatting her mellom to regntunge dager med tur over Kjerringafjellet, Storliknausen, Småbrekkebukken og Bergsbukken. I dag var det en helt annen stemning i fjellet.

Trollskardtinden i bakgrunnen

Jeg startet på oppstigningen mot Bjørnaknausen i nydelig og tørt terreng. Drakk noen slurker fra en bekk og nøt tilværelsen. Ankom omsider toppen. Fortsatte videre ned til Austra Trongasmoget. Holdt god kontinuitet på tempoet og begrenset pausene til et minimum. Fokuserte på å ta en kort pust i bakken og en sjokolade på hver topp.

Skyggen min i Nedsta Dukavatnet

Jeg hadde også med meg staver på denne turen. Dette for å begrense belastningen på beina, men på vei opp til Gråhorga måtte jeg feste dem på sekken igjen. Opp her var det bratt. Veldig gøy klyving på tørre steiner i trappeterreng.

Toppen av Trollskardtinden

Etter å ha nådd toppen av Gråhorga, fortsatte jeg ned den slake ryggen på NØ-siden. Krysset broen sør for Båtvatnet og fortsatte bort til den koselige hytten i Kjerringadalen. Her traff jeg på to eldre karer som satt utenfor og nøt solnedgangen. De var tydeligvis imponert over tempoet jeg hadde holdt ned fra Gråhorga og hadde ikke forventet at det kom folk inn hit så sent på dag. De skulle overnatte på hytten. Jeg skulle tilbake hit like etter å ha vært oppom Nuten, så jeg sa vi kom til å sees om litt.

Toppen av Bjørnaknausen

Jeg forsøkte å følge stien opp mot høyde 912, men denne var svak og usynlig. I tillegg gikk den i feil retning, så det var ikke vits. Jeg brøytet meg gjennom diverse kratt mens jeg siktet meg inn mot høyde 992. Deretter ned i skaret og videre opp på Nuten. Nydelig kveldssol idet jeg ankom toppen. Fikk også utsikt mot Hamlagrø herfra.

Nyter livet

Tok en kjapp matbit og fortsatte ned samme vei jeg kom. Stoppet ved vannet på vestsiden av høyde 992 for å fylle camelbacken. Deretter videre ned til hytten igjen. Jeg ble igjen tatt imot av de to eldre karene, som nå spurte hvorfor i all verden jeg måtte opp på alle toppene. Jeg forklarte at jeg samlet på fjelltopper. De lo og syntes det var kanonkult. Jeg gikk inn i hytten for å ta en titt. Dette var nok en sæter i sin tid. Gammelt bygg med mange gamle gjenstander, men skikkelig stilig.

Toppen av Gråhorga

Jeg småpratet litt med karene før jeg måtte videre. Ville komme ned til bilen før det ble mørkt, da jeg ikke hadde med hodelykt. De synes nok ikke jeg var mindre sprø da jeg nevnte at jeg snart skulle dra til Nord-Korea og løpe maraton.

Toppen av Nuten

Herfra og tilbake til bilen var det kun merket sti. Herlig å avslutte en tur på den måten. Bare peise avgårde, se seg rundt og la tankene fly uten å tenke på navigering, til tross for at jeg digger begge deler.

Den koselige hytten i Kjerringadalen og de to eldre karene som skulle overnatte her

Jeg tok frem stavene og gikk tilbake over broen og fulgte stien som går på nordsiden av Gråhorga før den dreier inn og gjennom Austra Trongasmoget. Nydelig sti og vidunderlig stemning her. Toppen av Gråhorga badet i gyllen kveldssol og jeg klarte nesten ikke å ta øynene fra den.

Kom omsider ned til anleggsveien i Fagerdalen. Nå var det bare å følge denne et stykke. Holdt joggen gjennom hele dalen. Kom etterhvert ut på den asfalterte veien jeg hadde fulgt i startet av turen tidligere i dag. Ankom bilen på parkeringsplassen i skumringen. Fy flate for en vakker og variert tur. Helt fantastisk. Skiftet til tørt og kjørte fornøyd tilbake til Bergen.

Kart

TØFT !

Written by Gunski 13.11.2020 12:23

Tenker dette var en fint tur Endre:-) Ser jeg må speede opp hvis jeg skal holde tritt med alle turene dine !

Sv: TØFT !

Written by Fjellsamleren 18.11.2020 00:29

Flott tur dette, Gunnar. Skal gi deg en lyd når jeg tenker en ny lignende travers :)