FT Bladet (21.09.2019)

Molladalen - utsatt sti (625m) 21.09.2019
Oksegylelva bru (245m) 21.09.2019
Mohns renne (1,200m) 21.09.2019 07:55

Føringstur til Bladet i Molladalen med 4 spreke damer for Jotunheimen Arrangement.

Vi startet som avtalt fra parkeringa kl. 08.

Da er vi i gang innover den frodige skogen.
Etterhvert får vi innblikk til de alpine toppene i Molladalen. Det er litt melis der ja..
Etter 2 timer er vi oppe ved Storevatnet. Her ble det en matpause i solsteiken.
Oppe på det lille platået på 950 moh tas hjelmene på. Nå venter Mohns renne.

Det har vært en god del snø i området så jeg var spent på forholdene opp renna. Det var virkelig utfordrende forhold oppover, men vi kom oss opp uten at tauet måtte frem. Vi brukte 2 timer fra pausen ved vannet opp til foten av Bladet.

Mens damene spiste, justerte klær og gjorde seg klar til klatring tok jeg opp tauet. Kjettingen rundt toppen av Bladet var fortsatt solid og i god stand. Det var supre klatreforhold med tørt og varmt fjell. Cruxet var vel å komme seg opp fra breen til der klatringen starter..

Deretter ble det damenes tur til å klatre opp. Alle 4 kom seg opp uten alt for store problemer og uttoppingen ble behørlig dokumentert. Stemningen var helt OK etterpå. :)

Randers topp var godt besatt med snø, og vi bestemte at det ble litt for drøyt å ta turen opp dit i dag.

Vi valgte å ta med toppen av Mohns topp før retur. Det var en god del snø bortover til toppen så de smale og utsatt passasjene ble utfordrende nok. Men igjen kom alle 4 seg til topps, og tauet ble ikke brukt.

En fornøyd kvartett på toppen av Mohns topp.

Jeg hadde regnet med å fire deltakere ned Mohns renne, men alle var motivert for å prøve uten tau. Vi tok det meget rolig og forsiktig, og uten uhell kom vi oss ned uten å bruke tauet. Damene imponerte meg nedover her!

Dagens siste pause tok vi i sola ned på platået under renna, og derfra gikk det lett ned til vannet og videre ned til bilene.

Det ble en super dag i flotte omgivelser. Det var nesten vår-stemning i dag med indian summer og nysnø som smeltet. Vi var eneste lag som toppet ut renna i dag, men fotspor viste at flere hadde prøvd seg et stykke. Nede ved vannet og på stien opp fra parkeringa møtte vi flere turister.