Flott liten runde fra Dyrkornsætra, Stordal kommune (19.09.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Midtmorgonshornet (965m) 19.09.2019 11:17
Vikahornet (637m) 19.09.2019 11:56
Stavneshornet N (736m) 19.09.2019 11:56
Varden (842m) 19.09.2019 12:15
Ørnedalshornet (887m) 19.09.2019 13:14

Dette var min første tur denne langhelga. Det var meldt noe nedbør som kunne komme sigende innover om ettermiddagen. Jeg fant derfor ut at det var kjekt å plukke noe topper som ikke lå så langt unna på veien mot Isfjorden, Rauma, hvor jeg skulle tilbringe resten av helga.

Det lå snø i høyden, og da passet det fint å ta en liten runde i Stordal hvor jeg kunne unngå det meste av snøen, da toppene ikke var så altfor høye. Kjørte derfor opp den smale og svingete veien opp fra Dyrkorn opp mot Dyrkornsætra. Herfra fin sti opp via en trimpost(Stikkut) til Vikahornet. Også flott sti videre mot Varden. Her lå noe snø i nordsida, men fant etter hvert tråkket som går ned i skaret mot Omnane. Fra skaret her, prøvde jeg å finne en grei vei opp mot neste topp, Midtmorgonshornet. Det er litt vegetasjon i nedre del, men grei skuring oppover. På Midtmorgonshornet er det DNT kasse med turbok. Det er sikkert en merket rute opp hit, men denne fant ikke jeg på returen grunnet snøen, men det gikk helt fint å følge nordvestryggen ned mot sætra igjen.

Nede igjen ved bilen, var det tid til litt mat og kaffe, før jeg kjørte mot Tresfjorden og neste turmål for dagen, Storskorkja