Morro de la Cruz Grande (18.09.2019)

Written by toymt (Tommy Sævareid)

Ascents Morro de la Cruz Grande (1,539m) 18.09.2019

Vi skjønte ikke helt beskrivelsen for toppen, ei heller fikk vi gpsen til å funke.
Men vi startet med godt mot i skaret ved Cruz Grande, fulgte veien på vestsiden, etter ca 1,2 km ser vi en fin sti merket Dgda del dinero, spansk er gresk for meg men vi valgte å følge stien. Etter hvert tenkte jeg at vi kanskje ikke ville lykkes med denne toppturen.
Etter ytterligere en drøy km så vi en liten sti gå opp mot skaret til venstre.
Det stod en 15cm høy varde i stikrysset. Disse små vardene fra 5 til 30 cm høye skulle hjelpe oss mye på turen videre. Ca. 500m senere snur stien 130 grader mot venstre, opp en steinur. Vi ser ikke det, kun stien som går rett frem. Den var fremkommelig, men umerket og litt glatt med masse barnåler og luftig. Etter vi var oppe av skaret fulgte vi ryggen mot toppen. Det var fint å gå, men vanskelig å holde stien med de små vardene.
Uten skikkelig kart rotet vi oss bort mot en topp øst for målet, det var ikke lurt. Vi brukte en time på en ekstra kilometer, men til slutt fant vi veien opp. Litt bratt på slutten, men helt fint.
Dette var egentlig en helt fin rute, vi så det tydelig da vi fant rett vei ned igjen.
Lengde 8,6 km med 1,5km unødvendig omvei.
På veien ned fulgte vi veien mye lengre, det viste seg at stien vi valgte kun sparte oss for 500m. Så dere kan følge veien i ca 2.5km, så skarpt til venstre, opp en tydelig sti ca 200 m før varden som markerer den lille stien. Husk å ta til venstre i steinrøysa like før det bratte skaret.