Bålfyring på Skjukuåsen i Gran (18.09.2019)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Skjukuåsen (655m) 18.09.2019 16:06
Visits of other PBEs Vestre Hvindenvegen (168m) 18.09.2019 15:16
Skjukuåsen - sti fra nordøst (540m) 18.09.2019 15:16

Hadde fullført Søndre Land-lista, og hadde mye igjen av dagen, så jeg feira med en ny Gran-topp. Først bar det over Randsfjorden med ferja. Denne har jeg aldri kjørt før, og er eneste bilferge i Oppland. Så tok jeg etter hvert opp Vestre Hvindenvegen (bompenger) omtrent til Lia. Jeg ville opp veien mot Sætertjernet og etter hvert runde Ulsbergtjernet, men det sto varselskilt om at bommen kunne bli stengt uten varsel. Dette likte jeg ikke, så jeg parkerte og tok heller sykkelen. Med tanke på at jeg hadde betalt 50 kr for bare noen få kilometer, kunne jeg kanskje kjørt videre? Jeg fikk underveis en svak følelse av at jeg egentlig kunne ha kjørt hele veien opp til snuplassen ved stistart...

Parkerte sykkelen ved snuplassen, og fulgte en grei sti - tidvis litt våt - opp til en slags merkelig radarinstallasjon eller noe. Et svakt tråkk ledet opp til høyeste punkt som lå noe lenger mot sør. Jeg hadde nå brukt om lag 50 min fra bilen.

Jeg fant noe tørrfuru og fyra bål på toppen. Det var koselig.

Utsikt mot Randsfjorden, fra veien opp.