Skum (18.09.2019)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Ascents Skum (606m) 18.09.2019 12:07
Granekollen (497m) 18.09.2019 12:37

En formiddagstur til en ny topp for meg. Hadde sett meg ut en sti på kartet som gikk fra Vanebu. Jeg trodde den skulle gå opp på nordsida av brua over bekken, men fant ingen sti der. Jeg begynte derfor bare å gå oppover uten sti og håpet jeg skulle komme over stien etter hvert. Den dukket ikke opp, så jeg bare satte kursen rett mot toppen. Gikk stort sett greit, ikke så vanskelig terreng unntatt et par bratte knauser.

Den beste utsikten var fra en av disse knausene, etter det slaket terrenget ut litt, og på selve toppen var det ikke så mye utsikt. Men fint allikevel.

På toppen fant jeg plutselig en blåmerket sti, noe jeg ikke hadde forventet. Jeg fulgte denne nedover til jeg kom inn på stien som går mot Venevann. Jeg krysset stien og tok meg opp på Granekollen (som stort sett hadde furuer på toppen), siden den var så nærme.

Deretter ned igjen på stien som jeg fulgte ned til skogsbilveien som kommer fra Vanebuvannet. Lette etter stien som skulle komme opp der, fant den ikke med en gang, men den dukket opp etter et par hundre meter. Derfra var det lett å følge denne blåmerkede stien ned til veien igjen.

Stien endte opp 100 meter fra der jeg hadde parkert, på sørsiden av bekken og brua. Det var for så vidt godt merket med skilt og blå maling ved stistart, men jeg hadde ikke sett så langt tilbake.

Det er med andre ord greit å følge sti helt fra veien og til toppen av Skum på blåmerket sti, bare man vet hvor man skal starte. Men da fikk jeg en fin rundtur isteden.

Utsikt mot Vanebuvann
Et koselig lite tjenn rett under toppen av Skum
På toppunktet på Skum
Fra enden av skogsbilveien går stien mot Skum opp mot venstre ved bua
Her starter stien, før den lille brua over bekken

Missing title

Written by siroho 18.09.2019 15:40

Skum var med i Titoppern i Siljan noen år, derfor merket.

Sv:

Written by vegardfj 18.09.2019 17:12

Det forklarer saken. Synes det var godt merket, ikke noe problem å følge stien (når jeg først fant den).