Bodik - Notodden/Hjartdal (16.09.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved Almelidalsmyra (478m)
Endpoint Ved Almelidalsmyra (478m)
Ascents Nappedalsnuten (786m) 16.09.2019 16:59
Kreklingnatten (831m) 16.09.2019 17:35
Bodik (965m) 16.09.2019 18:29
Bodik Øst (950m) 16.09.2019 18:54
Visits of other PBEs Almelidalsmyra snuplass (482m) 16.09.2019 19:47

Det blåste en kjølig vestavind denne dagen, så jeg ville holde meg mest mulig i skogen. Men jeg hadde samtidig lyst på å komme over tregrensa for å få litt utsyn og en liten følelse av fjellet. Bodik (965) var et fjell jeg hadde på programmet, og idag passet den turen utmerket med tanke på værforholdene. Det var lettskyet og mest sol, så det ville være vinden som ble ulempen.

Fra Drammen kjørte jeg til Gransherad. Så bare noen få meter nordover på fylkesvei 37 (Tinnsjøvegen) før jeg svingte av og rullet oppover Sætrevegen. Denne veien hadde flere hårnålssvinger. Like før gården Sætre tok jeg av til venstre og inn på en grusvei som går forbi Svinetjønn. Ingen bommer eller forbudsskilt på denne veien. Der grusveien deler seg ved Svinetjønn svingte jeg til høyre mot Almelidalsmyra. I vestenden på myra stopper veien i en snuplass. Jeg valgte å parkere på en bred veiskulder litt før snuplassen siden jeg hadde sett meg ut en traktorvei jeg skulle følge på begynnelsen av fotturen.

Parkering på veiskulderen. Snuplassen hvor denne veien ender er 200 meter videre innover i bildet. Fjellet bak er Bodik.

Traktorveien som følger Bodikbekken var fin å vandre oppover. Mens jeg vasset i gresset i nedre del av traktorveien, måtte jeg fjerne en hjortelusflue som satt på buksebenet. Trodde jeg skulle slippe unna disse krypene her... Heldigvis var dette den eneste jeg så.

Jeg ser tilbake og nedover traktorveien jeg fulgte.
På vei oppover traktorveien, som er til venstre. Den var, som her, flere steder ganske gjengrodd med gress og andre små vekster.

Litt før traktorveien sluttet ved Grønli, tok jeg til høyre over en myr hvor det også var en traktorvei, men denne var mer gjengrodd. Så opp en bakke og inn i skogen mot Nappedalsnuten (786). Stort sett greit å ta seg frem i skogen her.

På Nappedalsnuten (786).
På Nappedalsnuten (786), med utsikt mot Bodik (965).

Fra Nappedalsnuten (786) holdt jeg høyden mot sørvest for å slippe høydemetere. Ved Grønli kom jeg så vidt inn på traktorveien jeg fulgte på starten av turen, før det ble sammenhengende motbakke opp til Kreklingnatten (831).

Til nå hadde jeg gått nedenfor skoggrensa, men akkurat på toppen av den lille kollen Kreklingnatten (831) var det bart fjell og lite trær. Dette var faktisk en veldig fin liten avstikker, med flott utsikt. Men nå merket jeg også at vindvarslet hadde stemt... Langt mer vind så snart jeg var på en vindutsatt plass.

Nydelig utsikt fra toppen av Kreklingnatten (831). Her mot nordvest, med Gaustatoppen (1883) helt bakerst og midt i bildet.

Det var ikke mange meterne å ned fra Kreklingnatten (831) før dagens tyngste og bratteste motbakke ventet. Jeg gikk nokså rett på nordsiden av Bodik og fikk en ganske så bratt oppstigning. Men da gikk også høydemeterne unna, og plutselig var jeg på snaufjellet hvor utsikten åpnet seg.

Fra oppstigningen til Bodik (965) hvor utsikten åpnet seg nordover. Det nakne berget nede til venstre er Kreklingnatten (831). Bakerst og helt til høyre ses Blefjell.

Jeg fulgte en liten rygg på nordvestsiden av Ljostjønn. Vinden blåste kaldt fra vestlig retning, men så lenge jeg var i bevegelse plaget den meg ikke så veldig.

Oppå ryggen nordvest for Ljostjønn, som er nedenfor til venstre. Bildet tatt mot toppen på Bodik (965), hvor selve toppunktet kan ses til høyre.
Utsikt over Ljostjønn mot Bodik Øst (950).

Her på vestsiden av Ljostjønn fikk jeg se to elger på ganske nært hold. Mens jeg ruslet oppå ryggen her begynte det plutselig å knake i et søkk med noen trær. Opp kom først en elg luntende, og like etter en til. De forsvant elegant og rolig vestover mens jeg gikk opp siste bakken til toppen av Bodik (965).

Vinden var kald og tok godt her på toppen av Bodik, så jeg slo meg ned i le bak steinen som varden sto på. Jeg hivde i meg noe mat og drikke mens jeg skuet utover et forholdsvis ukjent landskap. Men jeg begynner sånn smått å bli mer kjent i Telemark, så noen åser og fjell dro jeg kjensel på.

Toppsteinen på Bodik (965) med trig.punktet og den puslete varden helt til høyre i bildet.
Utsikt østover fra toppen av Bodik (965).

Fra høyeste punkt på Bodik (965) ruslet jeg bort til østtoppen. Åpent og fint terreng å vandre i her oppe. Og mer behagelig nå som jeg hadde vinden i ryggen.

Fra toppen på Bodik Øst (950) så jeg veldig godt østover og særlig ned mot området hvor bilen sto parkert. Men sola sto lavere nå, og temperaturen hadde tydelig sunket noe fra jeg startet turen. Uten hansker ble det fort kaldt på fingrene.

Utsikt mot sør/sørøst fra toppen på Bodik Øst (950).

Østsiden på Bodik har noen partier som består av svært bratte skrenter som jeg absolutt måtte unngå. Så fra Bodik Øst (950) vandret jeg først ned til der bekken som renner nedover i Ålmelidalen starter. Noe småbratt her og der på denne første etappen nedover, men greit å gå. Videre langs bekken ned til øverste delen av Ålmelidalen var slakere. Fra toppen av Ålmelidalen gikk jeg ut på en rygg som følger nordsiden av dalen. Denne ryggen så fristende ut, og her var det faktisk en liten sti. Stien var ikke veldig oppgått, og noen steder forsvant den. Men ryggen var uansett fin å følge.

Halvveis nedover ryggen dukket det opp en tydeligere sti som forsvant ned mot Almelidalen. Jeg valgte å følge denne stien, og den ble etter hvert større og tydeligere jo lengre ned jeg kom. Det var vel egentlig mer en gammel traktorvei en bare en sti... Snart var jeg på snuplassen ved vestenden på Almelidalsmyra. Derfra ruslet jeg de siste 200 meterne bort til bilen.