Vestlandsfjellet, Gran - koselig tur på sti (16.09.2019)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Vestlandsfjellet Nord (556m) 16.09.2019 15:44
Vestlandsfjellet (557m) 16.09.2019 15:52
Visits of other PBEs Svarttjernvegen manuell bom (353m) 16.09.2019 15:09
Vestlandsfjellet - sti fra nordøst (390m) 16.09.2019 15:09
Utsikten (527m) 16.09.2019 15:31

Hadde tid til en tredje tur i dag, og tok inn til Fjorda og snart på bomveien Svarttjernvegen manuell bom. Stoppa ved Svarttjern rasteplass og hadde en deilig lunsj i nydelig vær og med fin utsikt over padleparadiset jeg besøkte en gang tidlig på 90-tallet med kano sammen med en del gutter fra Tønsberg. Turen endte den gangen i fullstendig kaos på kvelden, da et forrykende uvær rev ned teltleiren vår. Moro å være her igjen - i drømmevær.

Parkerte ved stistart ved Rovtjernhytta. Det var lyseblå merka sti opp til utsiktspunktet, men jeg fikk ikke så mye med meg, siden min yngste datter ringte og hadde mye på hjertet.

Stistarten er skiltet. Men 1,3 km bringer en bare til stikrysset oppe på 540 moh. Det vil fortsatt gjenstå en drøy kilometer sørover til høyeste punkt.
Utsiktspunktet gror igjen!

Etter Utsikten gikk jeg i terrenget mot toppen, inntil jeg traff på en sti - eller i alle fall en rute i lynget som var blitt klippet med gresstrimmer eller noe. Fulgte denne ruta til topps.

Glissen furuskog og myrer preger toppen her.
Opp mot høyeste punktet.
Høyeste punkt markert med en steinvarde.

Returen ble selvsagt å følge stien - og tracke denne - hele veien tilbake. Den er nå lagt ut på peakbook-kartet. Dette var i grunn en koselig tur i et idyllisk skogsområde. Jeg gikk i gummistøvler, men hadde jeg visst at det gikk sti til topps, hadde det nok holdt med fjellstøvler. Skal man ta en snarvei fra Utsikten mot sørvest, for å komme inn på stien, er det kjekt med gummistøvler.