Horntjernåsen (15.09.2019)

Ascents Horntjernåsen (231m) 15.09.2019 16:27
Visits of other PBEs Horntjernåsen p-lomme (180m) 15.09.2019 16:16
Toppen.
Etter den lange rasten ved Røysåsen var det langt på dag da vi kjørte til Sarpsborg og RV 22 i retning Rakkestad. Tok inn mot Torp og så til Bredholt gård. Stoppet og snakket med bonden om det var p-plass til bobil der inne. Det var det, sa han. Men han sa også at de drev og hogde med hogstmaskiner der inne og han visste ikke om det var gående innover i retning toppen. Det var derfor med små forventninger vi kjørte innover. P-lommen var full av maskiner og tømmer, men rett rundt svingen var det en fin lomme. Kjørte videre for å finne en plass å snu bilen og parkerte ved den lommen etterpå.
Fikk bange anelser da vi så disse her.

Gikk oppover traktorvegen/hogstmaskinvegen, den var godt gangbar heldigvis, så langt.... Kom inn til en gammel hytte, der gikk traktorvegen videre rett frem, mens hogstmaskinene hadde svinget til venstre. Hogsten var heldigvis kun på venstre side og ikke i det hele tatt der vi skulle gå. Hurra!!! Traktorveien ble mer og mer overgrodd, er nok best å gå her på våren. Innerst inne var det høyt gress og usynlige vannhull i veien, men det gikk bra, ingen hoggorm. Vi skremte opp to røyer her. Fant et lite dyretråkk og da det var litt synlig hele veien, fulgte vi dette helt opp. Bare litt i terreng til høyre på toppområdet, vi så toppen, men mistet stien. Mange små utydelige stier her. Kort nøttepause på toppen før vi gikk samme vei ned igjen, men tok et annet tråkk ned til tråkket vi gikk på. Sporet vårt er fra der vi gikk inn i terrenget på dyretråkket.