Uranostind S2 snutur FT (14.09.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Koldedalen Parkering (1,200m)
Endpoint Koldedalen Parkering (1,200m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Uranostinden S2 (2,048m) 14.09.2019 not summited

Føringstur for Jotunheimen Arrangement med flott gruppe på 4. Planen var opprinnelig å gå breen opp og heretter bestige Uranostinden fra nordsiden. På grunn av forferdelige værmeldinger gjennom hele uka, ble det mange frafall i gruppa og endte dermed opp med en gruppe på 4 stk. Vurderte hele traversen men ble enige om å forsøke oss på Uranostinden S2, med retur samme vei.
Snøen lå allerede på veien inn til koldedalen, og vinden piska fra portalen mellom Hjelledalstinden og Falketind. Opp mot Uranostinden S2 økte vinden og snø i lufta. Underlaget var sleipt, men gruppa var sprek og fornøyd. Bestemte oss for å snu på 1800m, fremfor å fortsette opp mot toppen. Gikk hjemveien via den store lorten som ligger og balanser på ryggen som strekker seg fra Uranostinden S2 og videre til stien som fører opp til Uranosbreen.