Svinåsen - krig mot hjortelusfluer og Basmo festning (14.09.2019)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Svinåsen (285m) 14.09.2019 13:24
Visits of other PBEs Bastmoen p-lomme (180m) 14.09.2019 12:46
Liv er klar for krig mot hjortelusfluer!!!
Bjørnen på Storåsen stoppet oss ikke fra å gå flere topper og neste på programmet var Svinåsen. Kjørte videre inn på Rv 123 og 125 til p-plassen ved Bastmo festning og parkerte her.
Fin brønn, men vannet var ikke rent.

Gikk opp forbi den fine brønnen og opp til den siste gården der traktorveien startet. Snakket med bonden som sa at vi burde velge den venstre traktorveien opp, første til venstre. Vi misforstod og sporet gjør en tur oppom et lagersted for alt mulig før vi fortsetter videre. Vi trodde han sa det var en ny traktorvei derfra. Han sa vi burde gå bort til hytten ved Østre Damtjern og stien ned igjen derfra på vei ned igjen. Hørtes fint ut for oss og etter en ruskete tur oppover i et gammelt hogstfelt til toppen, var vi klar for noe annet. På toppen var det et tre som hadde ramlet og litt utsikt. Kort matpause i vinden der. Gikk videre innover og kom fort inn i et terreng med noen dyretråkk, men også mye lyng og overgrodd med grass og myr osv. Men vi fortsatte videre. Litt innover begynte krigen mot hjortelusfluene, en krig de vant. Vi prøvde å kretse litt hit og dit, så sporet ser nok merkelig ut. IKKE følg dette ned igjen. (Det er heller ikke bra oppover). Til slutt ga vi opp prosjektet og fulgte en ATV vei her og der, mistet den ofte. Kom oss greitt ned til gården på Steinersby, der vi hadde tek å komme ned ETTER at vi hadde vært oppe ved Damtjern. Fant til slutt en vei ut av den inngjerdede engen med sauene også og ned på riksveien. Gikk denne tilbake og opp til Basmo festning der vi kikket litt rundt. Nede ved bilen var det av med nesten alle klær på utsiden av bilen. Vrengte dem og plukket flere titalls hjortelusfluer ut av klærne. Kastet klærne bak i bagasjerommet på bobilen og så var det de titalls fluene i håret til Liv som skulle til pers. Da vi trodde alt var ute og kjørte videre, krøp det likevel to fluer frem fra Liv sitt hår. Har funnet ut to ting på denne turen: gidder ikke bry oss med hjortelusfluer på tur, ødelegger bare turen, vi lar dem være. Fortsatt ekkelt men skal aldri klage på en eller fem fluer på tur mer. Og en ting til, hogstfelt er fortsatt ikke kult!