Svarvestolåsen (14.09.2019)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Svarvestolåsen (329m) 14.09.2019 09:34
Dag to på Østfold-helge-turen vår. Hadde tanker om å bli ferdig med Østfold >100m, men siden dagen i dag forsvant på Håøya i Akershus, håpte vi på å bare bli "nesten ferdig". Bestemte meg for å ta toppen fra nord og etter å ha sovet i bobilen ved et krigsminnesmerke ved Hauketjenn kjørte vi tilbake på Rv 21 til grensen mellom Rømskog og Ørskog Høland.
Her er det plass til mange biler og her starter det flere turstier.
Der er det en informasjonstavle over turstier osv. og grensemerke ved veien. Der var det plass til bobilen vår. Derfra går det sti bort til den skogsbilveien vi skal gå, men stien var så våt at vi gikk bilveien tilbake til veien og bommen der Nils hadde parkert.
Fulgte så denne veien innover og rett etter det første jordet kunne vi se noen fugler jage kongeørnen rundt og rundt oppe i luften. Alltid et mektig syn å se den store fuglen. Da vi så slutten på veien, fulgte så i sporene til hogstmaskinene i det gamle hogstfeltet oppover. Liker ikke hogstfelt, men disse sporene gikk det fint å gå i.
Helt greit å gå i dette hogstfeltet
Da vi kom opp på en høyde tok vi høyre lengst fremme på bildet.
Gikk så i et helt geit terreng på noen dyretråkk til toppen. Bilde her før vi gikk ned igjen. På veien ned kom vi til et sted der HORDER av hjortelusfluer kastet seg over oss og krøp inn over alt. Liker disse svært dårlig og det ble en kamp om å bli kvitt dem, noe vi ikke klarte. Da vi kom ned igjen til jordet, traff vi en rådyrbukk. Det er flott å se disse dyrene hoppe av gårde. Ørnen og bukken oppveide de ekle hjortelusfluene og turen ble fin. Vrengte klær og kammet hår før vi kjørte videre for å gå Storåsen.
Svingte til høyre ved denne hytten i skogen
Litt utsikt på veien ned. MEN her kastet hjortelusfluene seg over oss