Treknatten, Ringerike, fra nordvest (Lindelien) (13.09.2019)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Treknatten (1,101m) 13.09.2019 12:20
Visits of other PBEs Vidalen (250m) 13.09.2019 11:26

Det var varslet en del vind i dag, så jeg ville ikke gå for lang tur over tregrensa i dag. Kjørte inn den østlige av det jeg tror er to bomveier inn i Vidalen. Kr 50 i manuell bomkasse her, men vipps også mulig - skjønt datadekning var det knapt på mobilen min...

Jeg ville opp mot Lindelisetrene, og fant en åpen bom her. Kjørte et stykke på dårlig vei, før jeg parkerte og tok sykkelen resten av veien. Snart var jeg klar på snuplassen ved Lindelien, som gir en "flying start" på denne varianten; 800 moh og bare 1,5 km i luftlinje til topps. Fulgte først en sti mot øst og en jakthytte eller noe, før jeg siktet meg inn på noen knatter over tregrensa:

Skogen var noe glissen her nær tregrensa, som forventet, og stort sett ganske lettgått. Det tok ikke lange stunden før utsikten tiltok, og vinden likeså!

Nærkontakt med toppen.
Omtrent på toppen. Tilbakeblikk i retning Hedalen og knattene jeg kom opp over.
Varde og skilt, og slutten av en blå t-merking som lot til å komme opp fra vest, men kanskje hovedsakelig fra sør(?)

Vinden var såpass plagsom, at det var litt utfordring å holde mobilen stabil. Prøvde å stå i le og fotografere fra toppen:

Fri sikt ned til Nes i Ådal.
Mot Storrustefjell i sørvest.
Jøranfisen i sør.

Tok omtrent samme vei ned igjen. I grunn en litt morsom topp til å være i Ringerike, med fin og vid utsikt.

Fin topp!

Written by Nils 14.09.2019 12:11

Ja Treknatten er nok absolutt en av Ringerikes flotteste topper. Den er jo relativt spiss på toppunktet (til å være Ringerike), noe som gir litt følelse av stå på en skikkelig topp.

Så du kom ikke helt opp til snuplassen med bil nå nei... Da jeg var der i fjor med en kollega fra jobben, kom vi nokså greit opp. Han jeg gikk med vokste opp i Nes i Ådal og kjenner flere av grunneierne i området. Og kollegaen min fikk da vite at den bommen på veien opp til Lindelisetrene skal vanligvis være låst. Men den var jo oppe da vi var der, og oppe nå, så det ser jo ikke slik ut... ;-)

Sv: Fin topp!

Written by Olepetter 14.09.2019 18:21

De kjører ned tømmer i disse dager, så veien var skadet og sølete og med noen dype hjulspor. Hadde klart å kjøre opp, men hadde det dukket opp en tømmerbil, hadde jeg ikke sluppet forbi med det første. Møtte en tømmerbil rett etter broa over Urula, så jeg var obs på dette, kan du si. Det lå enorme berg av tømmer noe før snuplassen, så de er ikke ferdige her med det første...